日本語タイトル:日本の中小企業の国際化に対して経営者の性質が与える効果

Effects of CEOs' Characteristics on Internationalization of Small and Medium Enterprises in Japan

執筆者 戸堂 康之 (ファカルティフェロー)/佐藤 仁志 (研究員)
発行日/NO. 2011年3月  11-E-026
研究プロジェクト 「国際貿易と企業」研究
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概要

近年、企業の異質性を考慮した国際貿易理論によって、生産性の高い企業が国際化(輸出・海外直接投資)することが理論的に示されたが、現実には生産性の高い企業の多くが国際化しておらず、生産性の低い企業の多くが国際化している。本研究は、日本の中小企業に対するユニークな調査によるデータを利用して、中小企業の経営者の性質が企業の国際化に与える影響について推計した。その結果、社長がリスク志向的であり、長期的な視野があり、海外経験があるほど、その企業は国際化する可能性が高いことを見出した。これらの効果は量的にも大きく、なぜ生産性の高い企業の多くが国際化していないかの1つの理由を示している。また、本研究は生産性は輸出からの撤退に有意な影響を与えないことを見出した。この結果は、いったん輸出してしまえば輸出に必要な初期費用はサンク・コストとなり、低生産性企業であっても輸出し続けることができることを示しており、なぜ多くの生産性の低い企業が国際化しているのかの1つの回答を与えている。これらの実証的な結果は、企業の異質性に海外市場の需要リスクを加えた理論モデルの予測とも整合的である。

概要(英語)

Recent heterogeneous-firm models of international trade suggest that productivity determines whether firms engage in export and foreign direct investment. However in practice, m Abstract any productive firms are not internationalized, whereas many unproductive firms are. This situation suggests that factors other than productivity influence internationalization.

This study examines a set of potential factors -personal characteristics of the chief executive officer (CEO)- using a unique panel dataset for Japanese small and medium enterprises (SMEs). We find that SMEs are more likely to be internationalized when the CEO is more risk-tolerant, forward-looking, and internationally experienced.

These factors show significant statistical relationships with SMEs' decisions to internationalize, perhaps suggesting why productive firms might not internationalize.

In addition, we find that productivity has no significant relationship with the decision of exiting international markets probably because initial costs of internationalization become sunk, whereas SMEs with internationally experienced CEOs show strongly less likelihood of exit. These empirical results are consistent with theoretical predictions of our model that incorporates the uncertainty of foreign markets into the trade theory with firm heterogeneity.

Published: Yasuyuki Todo, Hitoshi Sato, 2014. "Effects of Presidents' Characteristics on Internationalization of Small and Medium Firms in Japan," Journal of the Japanese and International Economies, Vol. 34, pp. 236-255.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889158314000483