日本語タイトル:製造業とサービス業の類似点と相違点:日本の自動車関連産業による実証分析

Similarities and Differences between the Manufacturing and the Service Sectors: An empirical analysis of Japanese automobile related industries

執筆者 加藤 篤行  (リサーチアソシエイト)
発行日/NO. 2010年10月  10-E-057
研究プロジェクト サービス産業生産性向上に関する研究
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概要

本論文はMartin (2010) の不完全競争市場における企業レベルの生産性とマークアップの推計手法を用いて、日本の自動車関連産業(自動車および部品製造業、自動車販売業)を例にして製造業とサービス業の類似点・相違点について、生産性と市場力の観点から分析し議論したものである。本論文の推定から、自動車のメーカーとディーラーでは生産性とマークアップの関係に類似性が見出されることが示された。また、どちらの産業においても各産業内での企業の相対的な生産性と市場力が時間を通して固定的であることも明らかとなった。一方で、本論文は自動車関連産業全体の生産プロセス内での役割、あるいは市場競争条件が両産業の相違点であることを明らかにした。加えて、事業規模と生産性の関係も両産業では対立する結果が得られている。本論文全体を通して、サービス業が製造業とは構造的に異なっているという暗黙の仮定には議論の余地があることが明らかにされた。しかしながら、一方で両産業の市場競争条件の相違を考慮しないことは政策インプリケーションに深刻なバイアスを与えることも確認された。



概要(英語)

This paper examines the similarities and differences between the manufacturing and the service sectors in terms of market power and productivity dispersion, using data of Japanese automobile manufacturers and dealers. Applying a newly developed approach proposed by Martin (2010), we estimate the firm-specific productivity and mark-up under imperfect competition, and discuss features of them by industry. From those estimates, we find that both industries have similar relations between productivity and mark-up, and their transition probabilities are almost the same. On the other hand, the roles of industries in the production process or the conditions of market competition are different between those industries. In addition, the relations between business scale and productivity are conflicting. As a whole, the implicit assumption that the service industries are structurally different from manufacturing is controversial. However, ignoring the differences in the conditions of their market competition possibly gives significant bias to the policy implications.