執筆者 |
八代 尚光 (コンサルティングフェロー) /平野 大昌 (京都大学経済研究所先端政策分析研究センター) |
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発行日/NO. | 2010年10月 10-E-053 |
研究プロジェクト | 企業活動の国際化と国際競争力に関する調査研究 |
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概要
「輸出の学習効果」は、企業が輸出活動を通じて海外の知識スピルオーバーを吸収し、そのイノベーション活動にフィードバックする過程といえる。したがって、その実現は、海外知識を吸収するために必要な現地市場での情報収集と研究開発といった2つの活動に重要に依存すると考えられる。しかし、先行研究では輸出企業によるこうした海外知識の収集活動の有無を勘案していない。この研究では、経済産業省中小企業庁が実施した特殊なアンケート調査の個票データを用いて、海外知識の収集活動とR&D活動による輸出企業のイノベーションへの貢献を明示的に計量した。その結果、海外知識の収集活動は輸出への参入の結果として企業がイノベーションに成功する確率を13%から16%程度引き上げる効果を有することが分かった。また情報収集の中でも、現地における先端技術や製品に関する情報の獲得がとりわけ重要であることが示された。さらに、海外知識の収集による有意な役割は、輸出先市場(先進国市場か否か)の違いや輸出財のタイプ(最終財もしくは中間財)の違いにかかわらず存在する。本研究の結果からは、企業が海外進出を通じて成長するためには、海外市場からの情報収集と研究開発努力が必要であること、海外進出自体の促進のみならず海外進出後の企業努力に対する政策的支援の重要性が示唆される。
概要(英語)
The essence of learning-from-exporting can be thought of as a process in which exporters absorb international knowledge spillovers and feed it back to their innovation efforts. Learning-from-exporting is often difficult to observe because it is conditional on at least two efforts: information gathering from foreign markets and zealous R&D. We exploit unique survey data to explicitly analyze the contribution of these activities to exporters' innovation. We find that gathering information from foreign markets significantly raises exporters' probability of succeeding in technology upgrades or new product developments, along with their R&D activities. While learning about the latest foreign technology and competitor products is at the core of such knowledge acquisition, international marketing activities, such as gathering feedback from foreign customers or information on the taste and needs of foreign customers, is also associated with a significant contribution. The importance of foreign knowledge acquisition is also confirmed for exporters that do not serve high-income markets or those that supply intermediate goods. Although it is likely that the acquisition of foreign knowledge contributes to exporters' innovation strategies, such as where to allocate R&D resources, it does not seem to raise the marginal effectiveness of R&D.