プロジェクト概要
本研究は、医療と教育を取り上げて、詳細なマイクロ・データを活用することでサービスの質を調整したアウトプットや生産性を計測し、生産性の決定要因を分析する。特に因果関係の検証に注力し、政策形成や評価に資することを目的とする。医療に関しては資源配分の問題に焦点を当て、教育に関しては教育政策や実践の効果測定に焦点を当てた分析を行う。
プロジェクト期間: 2017年7月 3日 〜 2019年6月30日
主要成果物
2019年度の成果
RIETIディスカッション・ペーパー
- 19-E-061
"Does Mental Health Affect Labor Market Outcomes? Evidence from a National Representative Survey in Japan" (INUI Tomohiko, KAWAKAMI Atsushi, MA Xin Xin, ZHAO Meng (KONISHI)) - 19-E-040
"Does Computer-aided Instruction Improve Children's Cognitive and Non-cognitive Skills?: Evidence from Cambodia" (ITO Hirotake, KASAI Keiko and NAKAMURO Makiko) - 19-E-036
"Effects of Class-Size Reduction on Cognitive and Non-Cognitive Skills" (ITO Hirotake, NAKAMURO Makiko and YAMAGUCHI Shintaro) - 19-J-047
「入院医療における競争とプロセス・アウトカム指標」 (庄司 啓史、井深 陽子)
2018年度の成果
RIETIディスカッション・ペーパー
- 19-E-013
"Hospital competition and technology adoption: An econometric analysis of imaging technology in Japan" (GOTO Rei and KATO Hirotaka) - 18-E-080
"Days of Schooling and Educational Inequality: Evidence from schools with saturday class in Japan" (INUI Tomohiko, KODAMA Naomi and NAGASHIMA Masaru) - 18-E-066
"Competitiveness, Risk Attitudes, and the Gender Gap in Math Achievement" (YAGASAKI Masayuki and NAKAMURO Makiko)