日本語タイトル:なぜ女子は数学が苦手なのか? -競争意欲、リスク態度の男女差の影響について-

Competitiveness, Risk Attitudes, and the Gender Gap in Math Achievement

執筆者 矢ヶ崎 将之 (東京大学)/中室 牧子 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2018年10月  18-E-066
研究プロジェクト 医療・教育サービス産業の資源配分の改善と生産性向上に関する分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究では、日本の公立中学校6校においてラボ実験を実施し、生徒の競争意欲とリスク態度を計測した。それらのデータと、学力テストの行政データとを突合することで、競争意欲やリスク態度の男女差が、数学の学力形成の男女差に与える影響を検証した。まず、ラボ実験では、先行研究と同様に、男子の方が女子よりも競争意欲が高く、女子の方が男子よりリスク回避的であることが示された。さらに、これらの行動特性を数学のテストスコアに回帰したところ、競争意欲が高くリスクを回避する傾向にある生徒の方が、前年度の学力テストのスコアをコントロールした下でも、数学のテストスコアが高くなることが示された。したがって、本研究の結果は、競争意欲の男女差は数学能力の男女差を広げる要因であることが明らかになったが、リスク態度の男女差は数学能力の男女差を狭めることに寄与していることが明らかになった。

概要(英語)

In this paper, we investigate how competitiveness and risk attitudes are related to math achievement among middle school students. We conduct an experiment at six public middle schools in Japan to collect incentivized measures of competitiveness and risk attitudes and merge them with an administrative dataset containing information on students' cognitive achievements. The results from the experiment show that girls are less competitive and exhibit greater risk aversion compared to boys, which are in line with the previous literature. We find that competitiveness is positively correlated with math achievement conditional on students' prior achievements and demographics, while greater risk aversion is associated with higher math achievement (but not with reading and English). Taken together, the results indicate that the gender differences in competitiveness are widening the gender gap in math achievement, but that the gender differences in risk attitudes contribute to narrowing it.