| 執筆者 | 後藤 弘光(金沢学院大学)/相馬 亘(立正大学) |
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| 発行日/NO. | 2025年12月 25-E-121 |
| 研究プロジェクト | 暗号資産や実体経済における価格ダイナミクスとその複雑ネットワーク |
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概要
電動化とサプライチェーン強靭化を背景に、世界の自動車産業は大変革期にある。本研究は、MarkLines社が提供する部品供給情報を用いて、2018年から2024年の主要なグローバル完成車メーカー間の企業間依存関係に及ぼす影響を調査した。具体的には、モデルイヤー・部品分類ごとの共通サプライヤーに基づくメーカー間の相互依存ネットワークを構築し、コミュニティ構造の変化を分析した。その結果、内燃機関(ICE)パワートレインに関する取引の半減と電動パワートレイン取引の増加という電動化の影響が明らかとなった。また、コミュニティ抽出の結果から、ICE部品ではメーカー間の地理的なクラスタ化が強まる一方、電動パワートレイン部品では国境を越えた新たな相互依存関係が形成されるにつれて、従来統合されていた日米欧ブロックが断片化し、中国中心のエコシステムが台頭する構造的再編も明らかとなった。本研究は、世界的な自動車バリューチェーンの戦略的なデカップリングと再編に関する新たな実証的証拠を提供し、技術的・地政学的に大きな変動の時代における経営戦略および産業政策に重要な示唆を与える。
概要(英語)
Against the backdrop of electrification and supply chain resilience, the global automotive industry is in an era of great transformation. Using component supply information provided by MarkLines, this study investigated the impact on inter-firm dependencies among major global automakers from 2018 to 2024. Specifically, it analyzed changes in the community structure of the interdependency network between manufacturers, based on common suppliers for each model year and component category. The results revealed the impact of electrification: a halving of transactions for internal combustion engine (ICE) powertrains and an increase in electric powertrain transactions. Furthermore, the results of community detection also revealed a structural reorganization: while geographical clustering among manufacturers intensified for ICE components, new cross-border interdependencies formed for electric powertrain components, leading to the fragmentation of the traditionally integrated Japan-US-Europe bloc and the emergence of a China-centric ecosystem. This study provides new empirical evidence related to the strategic decoupling and realignment of the global automotive value chain, offering important implications for management strategy and industrial policy in an era of great technological and geopolitical change.