| 執筆者 | 五十川 大也(大阪公立大学)/大橋 弘(ファカルティフェロー) |
|---|---|
| 発行日/NO. | 2025年12月 25-E-118 |
| 研究プロジェクト | グローバル化・イノベーションと競争政策 |
| ダウンロード/関連リンク |
概要
わが国の国民皆保険制度を支える診療報酬改定において、医薬品および医療機器(薬機)の価格決定プロセスは、財政規律とイノベーション評価の狭間で厳しい議論の対象となってきた。制度上の建前として、薬機の保険償還価格は、医療機関が購入した価格を補填するという「実費償還」の原則に基づいている。市場実勢価格に基づく改定(いわゆる薬価調査・材料価格調査に基づく改定)は、この原則を具現化するメカニズムとして機能してきた。2年に一度の診療報酬改定だが、最近では医薬品が毎年改定になるなど、財政規律の観点からの見直しが続いている。
本稿では特定の医療機器に注目し、ラチェット効果を定量的に評価した。分析によると、材料価格調査の対象期間が長いほど、また医療機器の性能等に着目した同一機能区分における対象機器数が多いほど(なお同一機能区分における対象機器数が1つの場合は銘柄別となる)、競争効果が強く働き、ラチェット効果は小さくなることが明らかになった。なお価格調査における対象期間を事前に特定せず、期間に関係なくランダムに無作為抽出することで、ラチェット効果はさらに抑制されることも明らかになった。
概要(英語)
This paper examines the distortionary incentives created by ratchet-based regulation of medical device reimbursement prices. In Japan, reimbursement rates for devices such as cardiac pacemakers are revised every two years, with adjustments based on transaction prices observed between hospitals and device sellers during designated sampling periods. This retrospective pricing rule gives hospitals and sellers a shared incentive to raise prices during update periods -- an incentive that contrasts with their ordinarily opposing interests in price negotiations.
Using a Nash-in-Nash bilateral bargaining model and transaction-level cost data, the study finds that hospitals generally hold greater bargaining power than device sellers. When cost data are unavailable -- as is common in much of the existing literature -- the estimated bargaining parameters differ markedly under conventional cost assumptions. Wholesale prices are higher compared to counterfactuals without the ratchet-based regulation, with distortions more pronounced in less competitive product categories.
Although the ratchet mechanism could, in principle, have raised reimbursement prices by more than 20%, our simulations indicate that the actual effect was modest. This attenuated impact is attributable to institutional features of the reimbursement system including the government’s use of a relatively long sampling window and its aggregation of products into broad functional categories. This institutional architecture collectively reduces the scope for strategic price inflation.