執筆者 | 成 海濤(一橋大学)/石川 城太(ファカルティフェロー)/樽井 礼(ハワイ大学) |
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発行日/NO. | 2025年5月 25-E-043 |
研究プロジェクト | グローバル経済が直面する政策課題の分析 |
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概要
消費者の環境意識が高まるにつれ、企業は環境負荷の少ない技術を採用するなどの企業環境責任(CER)を強化し、環境に配慮した製品(CER製品)を生産することで、環境品質に関連する価格プレミアムを獲得しようとしている。CER製品市場に関する既存の研究は、CERの認証や検証が従来は主に国内で行われてきたことから、多くが閉鎖経済の枠組みを採用している。しかし、CERの認証が国際的に利用可能になるにつれ、異なる国の企業がCER製品市場でどのように競争するかを分析することが重要になっている。本研究では、南北貿易モデルを用いて、CERの基準強化、貿易自由化、環境意識の向上が企業のCERへの取組みに与える影響を、1)CERが北でのみ認証される場合と、2)CERが北と南の両方で認証される場合の2つのシナリオで分析する。分析の結果、CER基準の厳格化と環境意識の向上は、CERの認証範囲に関係なく、企業のCER採用を促進することが示された。一方で、貿易自由化の影響は南でCERが認証されるかどうかによって異なる。具体的には、CERが北でのみ認証される場合、貿易自由化はCER採用を促進する。しかし、CERが北と南の両方で認証される場合、貿易自由化はCER採用を抑制することが明らかになった。
概要(英語)
As consumers become more environment-conscious, firms enhance their corporate environ- mental responsibility (CER) practices, such as adopting greener technologies, producing environment- friendly goods (i.e., CER goods) and capturing the price premium associated with environmental quality. Existing studies on the CER goods market adopt a closed-economy framework because CER verification and certification have traditionally been conducted locally. However, as CER certification becomes globally accessible, it is crucial to examine how firms from different countries compete in the CER goods market. We apply a North-South trade model to analyze the effects of stricter CER standards, trade liberalization, and stronger environmental awareness on firms’ CER adoption decisions under two scenarios: CER is recognized only in the North, and CER is recognized in both North and South. Our findings indicate that both stricter CER standards and greater environmental awareness encourage firms to adopt CER, regardless of the scope of CER recognition. In contrast, the impact of trade liberalization depends on whether CER is recognized in the South. When CER is recognized only in the North, trade liberalization promotes CER adoption. However, when it is recognized in both North and South, trade liberalization discourages CER adoption.