日本語タイトル:課税権とデジタル貿易の再配分:部分的定式配布基準としての第一の柱

Reallocating Taxing Rights and Online Trade: Pillar One as a partial formula apportionment

執筆者 大越 裕史(岡山大学)/椋 寛(学習院大学)/Dirk SCHINDLER(Erasmus University Rotterdam)
発行日/NO. 2025年4月  25-E-032
研究プロジェクト グローバル経済が直面する政策課題の分析
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概要

デジタル企業が物理的な拠点を持たない国で獲得する「ホームレス利益」の問題を対象とするため、OECDが提案する「第一の柱」は、対象企業の売上高に基づいて課税権を市場国に再配分することを目的としている。本稿では、タックスヘイブン(租税回避地)に実質的な活動拠点を持ち、電子商取引において市場国の現地企業と価格競争を行うグローバル企業を想定し、第一の柱がもたらす影響を理論的に検証する。我々のモデルは、2つの核となる効果を特定している。第一に、すべての第一の柱の対象企業は、総売上高を増加させることによって、日常的な利益の閾値を操作するようになる。これにより、新たに再配分された課税ベースが減少し、現地競合企業の課税対象利益がクラウドアウトする。第二に、法人税率が市場国間で異なる場合、グローバル企業が高税率国で価格を引き上げ、低税率国でより大きな売上高と課税利益を計上するという売上高移転のインセンティブが働く。高税率国は税収が減少し、市場の非効率性が高まる。

概要(英語)

To target the problem of “homeless profits” that digital firms earn in countries without a physical presence, the Pillar One proposal by the OECD aims to reallocate taxing rights to market countries based on the sales revenues of in-scope firms. This study theoretically investigates the implications of Pillar One by considering a global firm that conducts all its real activities in a tax haven and competes via prices in e-commerce with local firms in market countries. Our model identifies two core effects. First, all in-scope firms manipulate their routine profit threshold by increasing their total turnover. This reduces the newly reallocated tax base and crowds out the taxable profits of the local competitors. Second, when corporate tax rates differ across market countries, there is an incentive toward sales shifting, whereby the global firm increases prices in the high-tax country and books larger sales and taxable profits in the low-tax country. Thus, the high-tax country suffers from lower tax revenue and greater market inefficiency, all else being equal.