日本語タイトル:鉄道拡張による道路交通の鉄道への転換が炭素排出量を削減

Railway Expansion Reduces Carbon Emissions by Shifting Road Traffic to Railways

執筆者 兪 善彬(九州大学)/熊谷 惇也(福岡大学)/松島 広志(Australian National University)/Madhu KHANNA(University of Illinois at Urbana-Champaign)/馬奈木 俊介(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2025年1月  25-E-006
研究プロジェクト ウェルビーイング社会実現のための制度設計
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概要

交通部門は化石燃料への依存により、世界的な炭素排出量の主要な要因となっており、人々のWell-beingを脅かしている。鉄道は排出削減の有望な解決策としてよく言及されるが、鉄道の排出削減効果を示す実証的な証拠は限られている。本研究は、日本における過去30年間の鉄道網の拡張が、約97.44〜110.73百万トンの炭素排出量削減に寄与したことを明らかにした。これは、2019年の日本の交通部門排出量の最大1.697%に相当し、システマティックな鉄道整備がもたらす環境への広範な影響を示している。一方で、駅の新設は同期間で約2.5百万トンの排出量増加を引き起こしており、鉄道網の包括的な拡張が局地的な駅新設に比べ、炭素排出削減に効果的であることが強調される。これらの結果は、持続可能な都市開発を促進するための戦略的鉄道拡張の重要性を裏付けるものである。

概要(英語)

Transportation is a major contributor to global carbon emissions due to its reliance on fossil fuels, with railways often cited as a promising solution for emission reduction. However, empirical evidence of railways’ effectiveness in reducing carbon emissions has been limited. Our study reveals that the expansion of Japan’s railway net- work over the past 30 years has led to a significant reduction in carbon emissions, ranging from 97.44 to 110.73 million metric tons. This translates to an annual reduction of up to 1.697% of Japan’s transportation sector emissions in 2019, a finding that demonstrates the broader environmental implications of systemic railway development. In contrast, station openings have led to a slight overall increase in emissions, contributing an additional 2.5 million metric tons over the same period. These findings emphasize the greater impact of comprehensive network expansions in reducing carbon emissions compared to localized station openings and underscore the importance of strategic railway expansion as a key measure for mitigating carbon emissions and advancing sustainable urban development.