執筆者 | 井上 寛康(兵庫県立大学 / 理化学研究所計算科学研究センター)/戸堂 康之(ファカルティフェロー) |
---|---|
発行日/NO. | 2024年11月 24-E-077 |
研究プロジェクト | 経済・社会ネットワークと安全保障の関係に関する研究 |
ダウンロード/関連リンク |
概要
本研究は、企業に関するポジティブなニュースがその企業の株価を上昇させるかどうか、さらにその企業のサプライヤーやクライアントの株価にも影響を与えるかどうかを、世界中の上場企業と日本の上場企業を対象とした大規模なサンプルを用いて検証している。各ニュース記事のポジティブ度は、金融情報に特化して調整された自然言語処理モデル「FinBERT」によって判定される。世界の企業のサプライチェーンは主に財務諸表によって特定され、日本の企業のサプライチェーンは大規模な企業レベルの調査に基づいて特定されている。調査の結果、ニュースに言及された企業の株価変動率は、公開前にポジティブなニュースによって上昇しており、これは非公式のチャネルを通じた情報拡散が主な要因であると考えられる。また、ポジティブなニュースは、公開前にその企業のサプライヤーやクライアントの株価も上昇させており、サプライチェーンを通じた市場価値の伝播が確認された。さらに、一般的に、ニュース公開後に言及された企業とそのサプライヤーやクライアントの株価に対する影響は、公開前の影響よりも大きいという結果が得られた。公開前後の影響のポジティブな差は、非公式な情報拡散を考慮した上で、ポジティブなニュースの公開による純粋な効果と考えられる。しかし、日本におけるサプライヤーやクライアントに対する公開後の影響は、公開前の影響よりも小さく、これは世界の企業とは逆の結果となった。この注目すべき結果は、日本企業のサプライチェーンの結びつきが世界のサプライチェーンよりも強い一方で、その知識が限られた投資家にしか共有されていない可能性があるからだと考えられる。
概要(英語)
This study examines how positive and negative news about firms affects their stock prices and, moreover, how it affects stock prices of the firms' suppliers and clients, using a large sample of publicly listed firms around the world and another of Japanese listed firms. The level of positiveness and negativeness of each news article is determined by FinBERT, a natural language processing model fine-tuned specifically for financial information. Supply chains of firms across the world are identified mostly by financial statements, while those of Japanese firms are taken from large-scale firm-level surveys. We find that positive news increases the change rate of stock prices of firms mentioned in the news before its disclosure, most likely because of diffusion of information through private channels. Positive news also raises stock prices of the firms' suppliers and clients before its disclosure, confirming propagation of market values through supply chains. In addition, we generally find a larger post-news effect on stock prices of the mentioned firms and their suppliers and clients than the pre-news effect. The positive difference between the post- and pre-news effects can be considered as the net effect of the disclosure of positive news, controlling for information diffusion through private channels. However, the post-news effect on suppliers and clients in Japan is smaller than the pre-news effect, which is the opposite result to non-domestic firms from around the world.