日本語タイトル:保育の質がもたらす親と子への影響と質向上のための介入効果の検証

Analyzing Childcare Quality: Impacts on child development and parental mental health, and effectiveness of professional development

執筆者 藤澤 啓子(慶應義塾大学)/深井 太洋(学習院大学)/LE Quang Chien(慶應義塾大学)/中室 牧子(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2024年5月  24-E-058
研究プロジェクト 日本におけるエビデンスに基づく政策形成の実装
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究では、保育の質が与える子どもの発達や親に対する影響を検証するとともに、保育の質を向上させるための専門性向上プログラムの効果を検証した。Study 1では、東京都の一自治体が管轄する全認可保育所14園の5歳児15クラスを対象に、保育環境評価スケール(Harms et al., 2015; 埋橋訳, 2016) を用いて保育の質を評価した。子どもの発達評価として、5歳児クラス時点の発育状況と問題行動、小学2年時点の学力と問題行動、親の状況として5歳児クラス時点の親の子どもに対する感情、養育行動及び精神的健康についてデータを得た。分析の結果、5歳児クラス時点の保育の質は同時点における親の子どもに対するポジティブな感情や良好なメンタルヘルスおよび就学後の学力に正の影響を及ぼすことが示された。Study 2ではStudy 1とは別年度に同自治体の認可保育所および幼稚園の5歳児20クラスを介入群と統制群にランダムに割り付け、介入群の施設長とクラスの担任保育士を対象に保育環境評価スケールの評価結果を詳細にフィードバックすることを主とする専門性向上プログラムを実施した。その結果、統制群と比較し介入群では保育環境評価スケールのスコアが上昇すること、介入の対象となった指標のうち半数以上に改善が見られたことが示された。

概要(英語)

This study examined the impact of childcare quality on child development and parents and the effectiveness of the professional development program in improving childcare quality. In Study 1, the childcare quality of 15 classes of 5-year-old children in all 14 licensed childcare centers under the jurisdiction of one municipality in Tokyo was assessed using the Early Childhood Environment Rating Scale, 3rd edition (ECERS-3; Harms et al., 2015, Translated by Uzuhashi, 2016). Data were obtained on each child's developmental status and problem behaviors at five years of age, academic achievement and problem behaviors at the second grade, and parental status at five years of age, including parents' feelings toward their children, nurturing behaviors, and mental health. The results of the analysis showed that the quality of childcare in the 5-year-old class positively affected parents' positive feelings toward their children, parents' good mental health, and academic achievement after school entry. In Study 2, 20 classes of 5-year-old children at licensed childcare centers and kindergartens in the same municipality were randomly assigned to the intervention group and the control group in a different year from Study 1, and a short program of professional development was conducted with the center directors and the caregivers in charge of the intervention group in the form of providing detailed feedback on the results of the ECERS-3. The results showed that scores on the ECERS-3 increased in the intervention group compared to the control group. More than half of the targeted indicators showed improvement.