執筆者 | 西立野 修平(リサーチアソシエイト) |
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発行日/NO. | 2024年5月 24-E-057 |
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概要
本研究の目的は、日本のインフラ輸出を促進する上で要人の海外訪問がどれ程有効か明らかにすることである。本研究における要人とは、総理大臣、大臣およびその他要人(副大臣、政務官、首相補佐官など)を含む。本研究では、まず、円借款案件応札データを用いて、要人の海外訪問が、円借款事業における日本企業の受注確率に与えた効果を分析した。分析の結果、要人の海外訪問がある場合、訪問がない場合と比較して、日本企業の受注確率が47パーセンテージポイント上昇することが分かった。次に、日本経済への波及効果を分析するため、日本企業による円借款事業の受注が、日本の財輸出をどれほど促進したか検証を行った。分析の結果、日本の財輸出の日本企業の受注金額に対する長期弾性値が0.03であることが分かった。最後に、本稿では、要人の海外訪問に係る費用を明らかにし、総額約150億円であったと試算した。本稿は、日本のインフラ輸出促進を目的とした要人の海外訪問は、日本経済に対し、2001年~2020年の累計で約8兆円(年間ベースで約4,000億円)の純便益をもたらしたと、結論付けた。本研究は途上国における円借款事業を分析対象としているため、ここでの推計値は、経済的利益の下限値と解釈するべきと考える。
概要(英語)
Securing infrastructure development contracts amidst the current growing demand for infrastructure overseas has become a pivotal policy issue in advanced countries. This study examines overseas visits by political leaders in infrastructure investment competitions, analyzing the case of Japan. First, by leveraging Japanese yen loan procurement auction data, I estimate the effect of overseas visits by Japanese political leaders on the probability of a contract being awarded to Japanese firms. Subsequently, to analyze the ripple effect on Japanese merchandise exports, I estimate short- and long-run Japanese export-contract value elasticities by adopting a dynamic panel specification with a system generalized method of moments estimator. Finally, I calculate the incurred travel costs. The results suggest that from 2001–2020, the net economic benefits owing to overseas visits by Japanese political leaders amounted to US$ 53 billion in year-2023 dollars, with US$ 2.6 billion annually. The estimated return on overseas visits by political leaders should be regarded as a lower bound because the scope of the current analysis has been limited to aid-related infrastructure in developing countries.