日本語タイトル:味方は近くに敵はもっと近くに:ネットワーク外部性と租税競争

Keep Your Friends Close and Your Enemies Closer: Network externality and tax competition

執筆者 大越 裕史(岡山大学)/椋 寛(学習院大学)
発行日/NO. 2024年2月  24-E-024
研究プロジェクト グローバル経済が直面する政策課題の分析
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概要

本稿は、ネットワーク外部性が働く状況における、多国籍企業(MNE)を誘致するための両国の政策競争(租税競争)とその帰結について理論的に分析する。市場規模が異なる2国が、ネットワーク効果を有する財を生産する多国籍企業の生産拠点を誘致すべく、税金や補助金の水準を内生的に決める。また、大規模市場国では、多国籍企業と競合する現地企業が立地・生産を行っている。ネットワーク外部性の存在により、現地企業を持つ、大規模市場国に立地することが多国籍企業にとってより魅力的となる。そうした国に立地することがネットワーク財の供給量の増加につながり、ネットワークの規模を拡大させることを通じて、巡り巡って多国籍企業の利潤を増大させるからである。特に、ネットワーク効果が大きい場合、多国籍企業が離れた外国ではなく自国に立地するほうが、(競争が激化しているにもかかわらず)現地企業の利潤を高め、またすべての国の消費者利益も高める可能性があることが明らかになった。租税競争により小規模市場国から大規模市場国への多国籍企業の立地が変わる場合、ネットワーク外部性が十分に大きいと、その租税競争は両国の経済厚生を高めることに繋がる。

概要(英語)

This study investigates the effects of network externality on the policy competition between two countries regarding their attempts to attract a multinational enterprise (MNE). The two countries have different numbers of consumers and endogenously set a tax/subsidy on the MNE. The larger country has a local firm with a large market. Network externality makes the larger country with the local firm more attractive to the MNE because the resulting larger supply amplifies the network size. The MNE's location in the larger country can also benefit the local firm despite fiercer competition with the MNE while also benefiting consumers in all countries. Fiscal competition increases the likelihood of a larger country hosting the MNE when the network externality is large, but it promotes the MNE's location in a small country when the network externality is small. A location change from a smaller to a larger country, induced by fiscal competition, improves both countries' welfare or their joint welfare when the network externality is significant.