日本語タイトル:製造業のサービス化と企業の輸出市場パフォーマンス

Servicification of Japanese Manufacturing Firms and Its Impact on Corporate Performance in the Export Market

執筆者 松浦 寿幸(慶應義塾大学)
発行日/NO. 2023年6月  23-E-043
研究プロジェクト 東アジア産業生産性
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概要

本研究では、製造業企業のサービス化が輸出市場における企業レベルのパフォーマンスに与える影響について、日本の企業パネルデータを用いて再検討を行った企業レベルのサービス化の指標として、自社でのサービス生産と、外部プロバイダーから提供されたサービス投入量である外部調達サービス・インプットの2つを構築した。そして、サービス化が輸出市場のパフォーマンスを、グローバル・バリュー・チェーンへの参加の有無、すなわち、双方向貿易業者ダミーと輸出強度で測定している。本研究では、従来の研究とは異なり、観測されない企業固定効果をコントロールすることができる相関ランダム効果モデルを用いて推定を行ったほか、詳細なサービス・アウトソーシングの指標を用いていることが特徴である。その結果、外部調達サービス、特にサービス・アウトソーシングは、GVCへの参加と輸出比率に大きな影響を与えることがわかった。また、この効果はハイテク産業でより顕著である。

概要(英語)

This study revisit the impact of the servicification of Japanese manufacturing firms in terms of firm-level performance in export markets, using Japanese firm-level panel data set from 2009 to 2019. We constructed two measures of firm-level servificiation: in-house service production and bought-in service input, which is service input procured from external providers. We then examine its impact on corporate performance in export markets, measured by the Global Value Chain participation dummy, namely, the two-way trader dummy and the export intensity. Unlike previous studies, we examine various measures of service outsourcing and estimate the Correlated Random effects model, which enables us to control for unobserved individual fixed effects. We find that bought-in service input, especially service outsourcing, significantly impacts GVC participation and export intensity, and that this effect is more pronounced for high-tech industries.