日本語タイトル:保有車両のグリーン化:金融危機下のスクラップ・インセンティブ政策の分析

Greening Vehicle Fleets: A structural analysis of scrappage programs during the financial crisis

執筆者 北野 泰樹(青山学院大学)
発行日/NO. 2023年3月  23-E-014
研究プロジェクト グローバル化・イノベーションと競争政策
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概要

自動車のスクラップ・インセンティブ政策(Scrappage Program, SP)は、経年車・高燃費車から低燃費車への買い替えを促す補助金政策で、保有車両全体のグリーン化に資する政策として各国で採用されている。本稿では、金融危機下において、補助金の支出額で世界二位の規模の政策が実施された日本の自動車市場を対象に、SPの影響を定量的に評価する。評価は、2006年度から2009年度までの市場レベルの自動車の各モデルの販売台数・価格・属性のデータを用いて、寡占競争の構造モデルを推定することで実施する。構造推定を用いた評価の実施に際し、本稿ではまず、総補助金支出額といった集計されたデータを推定に組み込むことで、SP下での需要関数を推定する簡便な方法を開発する。次に、構造モデルの推定結果を用いたシミュレーションにより、厚生効果、景気刺激効果を考慮しつつ、保有車両全体をグリーン化する上で費用効果的な政策設計を提示する。

概要(英語)

Vehicle scrappage programs (SPs) have been a common policy tool to replace aged and/or fuel-inefficient vehicles with fuel-efficient ones, recently adopted to make national vehicle fleets greener. This study evaluates the impacts of the SPs by examining the Japanese private passenger vehicle market in which the government allocated the second-largest program expenditure during the financial crisis. The evaluation is conducted based on the structural model of oligopolistic competition in the presence of the SP, which is estimated using market-level sales, price, and attribute data for each car model from FY2006 to FY2009. To conduct the structural analysis, this study develops a simple method to estimate the demand side in the presence of the SP, which incorporates data on aggregate program outcomes such as the program expenditure in the estimation of the discrete choice models. Given the estimates of the structural model, I simulate counterfactual outcomes under alternative SP designs and discuss program designs that could cost-effectively improve the environmental quality of vehicle fleets, considering the welfare and fiscal stimulus impacts.