執筆者 | Xue BAI(ブロック大学)/MA Hong(清華大学)/牧岡 亮(リサーチアソシエイト) |
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発行日/NO. | 2022年8月 22-E-078 |
研究プロジェクト | 市場高質化による自己増殖型変化への対応の文理融合研究 |
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概要
現在のCOVID-19などの感染症の流行は、人々が直接接触することを妨げ、企業間の情報の摩擦とサーチコストを増加させる。本研究では、中国の輸出展示会である広州交易会に参加した出展者の情報と中国の税関統計を使用して、重症急性呼吸器症候群(SARS)流行下に同展示会に参加した企業の、輸出行動に対する影響を分析した。企業の展示会への選抜の問題を解決するために、SARSの流行を自然実験として、差の差推定法を用いて分析した。その結果、SARS流行下に広州交易会に参加した場合、SARS期以外の期間に展示会に参加した場合と比較して、企業の輸出相手国数に対して負の影響があったことがわかった。さらにその負の影響は、情報障壁がより高いと考えられる非貿易企業や中小企業の方が大きいため、その影響が情報障壁を通じたものであることを示唆している。
概要(英語)
An epidemic prevents face-to-face contact and increases information friction and search costs between firms. This paper analyzes the effects of attending the Chinese Export Commodity Fairs (the Canton fair) during the Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) on Chinese exports, using the information on exhibitors that attended the fair and the Chinese customs data. We utilize the random-shock nature of the SARS epidemic that impeded foreign buyers from attending the Canton fair and combine it with a difference-in-differences approach to solve selection issues. Our estimates suggest that firms attending at the Canton Fair during the SARS epidemic realized exports to fewer export destination countries compared to during non-SARS periods. The negative effect is particularly larger for firms with less access to foreign buyers, such as non-trading and small firms, suggesting that the absence of buyers raises information friction and search costs in the fair during the epidemic. Furthermore, the negative effect becomes insignificant a year after the fair, reflecting a short-term effect on export promotion.