日本語タイトル:中国ショック:日本企業の様々な反応

China Shock on Japanese Firms: Firms' differential reactions to the increase in Chinese imports

執筆者 伊藤 匡(学習院大学)/松浦 寿幸(慶應義塾大学)
発行日/NO. 2022年4月  22-E-036
研究プロジェクト グローバリゼーションと日本経済:企業の対応と世界貿易ガバナンス
ダウンロード/関連リンク

概要

本稿は、日本の企業・事業所レベルデータを利用して、中国輸入浸透率上昇に対する日本企業の対応について分析した。特に、雇用調整と製品転換に注目して、中国輸入浸透率の上昇に対しての企業の対応を分析した。分析の結果、製品転換は中国からの輸入浸透率に対しての重要な対応策となっており、競争が厳しくなるにつれて、雇用調整、製品転換、雇用調整と製品転換を実施していることが明らかとなった。

概要(英語)

This study investigates the impact of import competition from China, using the firm/establishment level data from the Census of Manufacturer with a particular focus on firms’ choice of multiple reactions. We find that product switching is an important reaction for firms facing increasingly harsh competition with imports from China. Firms tend to choose, first, employment adjustment only, and then with stronger import competition, product switching only, and finally, both of employment adjustment and product switching as import competition from China increases.