日本語タイトル:COVID-19はオンライン消費に恒久的な変化をもたらしたか?

Has COVID-19 Permanently Changed Online Consumption Behavior?

執筆者 井上 寛康(兵庫県立大学 / 科学技術振興機構 / JST)/戸堂 康之(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2022年3月  22-E-018
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概要

本稿はCOVID-19パンデミックがオンライン消費に及ぼした影響を、メジャーなオンラインショッピングサイトの1つにおける大規模なデータを用いて分析したものである。特に本稿ではパンデミックが消費者の行動に与えるであろう2つの側面、COVID-19感染者数と緊急事態宣言の有無に焦点を当て、これらの影響を定量的にした。その結果、これら指標はいずれもパンデミック初期にはオンライン消費を増加させたことが見いだされた。加えて、オンライン消費は緊急事態宣言が終わるとそれ以前のレベルに戻ること、感染者数増加や緊急事態宣言の影響を除くと、パンデミックの最初の2年間においてはオンライン消費のトレンドに変化がないことがわかった。これらの結果は、パンデミックのオンライン消費への効果は一時的なものであり、パンデミックのあとには継続しないことを示している。

概要(英語)

This study examines how the COVID-19 pandemic has affected online consumption using data from a major online shopping platform in Japan. Our particular focus is the effect of two measures of the pandemic, i.e., the number of positive cases of COVID-19 and the declaration of states of emergency to mitigate the pandemic. We find that both measures promoted online consumption at the beginning of the pandemic, but their effect then faded in later periods. In addition, online consumption is found to have returned to normal after states of emergency ended, and the overall time trend in online consumption excluding the effects of the two measures was also stable during the first two years of the pandemic. These results suggest that the effect of the pandemic on online consumption is temporary and will not persist after the pandemic.

Published: Inoue, Hiroyasu, and Yasuyuki Todo, 2022. "Has Covid-19 permanently changed online purchasing behavior?" EPJ Data Science, Volume 12 (2023), Article number: 1.
https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-022-00375-1