日本語タイトル:海外直接投資とマークアップ

Foreign Direct Investment and Markups

執筆者 細野 薫(ファカルティフェロー)/滝澤 美帆(学習院大学)/山ノ内 健太(香川大学)
発行日/NO. 2022年2月  22-E-009
研究プロジェクト 企業成長のエンジン:因果推論による検討
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概要

本研究では、日本企業とその海外子会社のデータを利用し、企業の海外進出と親会社のマークアップの関係を分析した。売上原価を利用してマークアップを測定した場合、製造業であれば海外子会社売上の親会社売上に対する比率が上がった企業はマークアップの指標が上昇することが明らかになった。ただし、海外直接投資の実施がマークアップに及ぼす影響は見られなかった。さらに、海外子会社の売上や費用を連結してグループ全体のマークアップ指標を算出した場合、海外直接投資の実施と拡大の両方がマークアップ指標を上昇させるという結果が得られた。これらのマークアップ指標の上昇は途上国に進出した企業で明確に見られ、垂直的直接投資がマークアップを上昇させることが示唆されている。

概要(英語)

This study investigates the effect of foreign direct investment (FDI) on markups using parent-foreign subsidiary matched data on Japan from 1997 to 2018. Using the cost of goods sold (COGS) as a measure of expenditure on variable inputs, we find that for manufacturing firms, the parent firm increases markups as the ratio of sales of foreign subsidiaries to those of the parent firm (i.e., the intensive margin of FDI) increases, while the parent firm does not significantly change markups in response to the FDI status (i.e., the extensive margin). We also find that the average markup of the corporate group, i.e., the weighted average of the markups charged by the parent firm and foreign subsidiaries, increases with both the extensive and intensive margins of FDI for manufacturing firms. Finally, we find that if we divide the host countries into developed and developing economies, a positive effect on markups is mainly observed for FDI to developing economies. Overall, our results suggest that firms increase markups by increasing vertical FDI.