日本語タイトル:混雑回避行動の社会認知要因:文化的相違と政治的立場

The Social Cognitive Determinants of Avoiding Crowded Places: Cultural Differences and Political Polarization

執筆者 マツナガ・ルーカス・ヘイキ(東北大学)/青木 俊明(東北大学)/ファイアド・クリスティーン(ブラジリア大学)/アルドリッチ・ダニエル(ノースイースターン大学)/曾 柏興(国立台湾海洋大学)/相田 潤(東京医科歯科大学)
発行日/NO. 2021年12月  21-E-096
研究プロジェクト 市場高質化による自己増殖型変化への対応の文理融合研究
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概要

外出自粛や混雑回避は自制的側面を持つため、市民の協力を得ることは難しい。しかし、新型コロナウイルスの感染拡大では、多くの人が混雑を回避した。そこで本研究では質問紙調査を行い、混雑回避行動の構造を明らかにする。
本研究では、東京、台北、ニューヨーク(NY)、ブラジリアの市民を対象に質問紙調査を行い、合計1196人から回答を得た。調査は2021年2月から3月に行った。分析の結果、NYとブラジリアでは、東京と台北に比べて混雑回避行動の頻度が高く、政治的立場によって混雑回避行動の頻度が異なっていた。さらに、恐怖心、道徳的規範、行動コントロール感(自己の行動を自分で決められる程度)が混雑回避行動を規定することも示唆された。新型コロナウイルスの情報に接する頻度や同ウイルスの危険性認知が高いほど、恐怖心が強くなる一方で、政府への信頼感が高いほど、恐怖心が低下することも示唆された。政府への信頼感は、台北では高く、NYと東京は中程度、ブラジリアでは低かった。以上より、危機時に市民から協力を得るためには、平素から市民の道徳意識を高めておくことの重要性が示唆された。同時に、適切にリスクを伝えることの必要性も示唆された。

概要(英語)

Why residents of large cities undertake physical distancing during pandemics remains understudied. This research seeks to explain this behavior through: (1) a structural model in a multinational sample, (2) differences in its components by culture, and (3) by political differences. A survey on planned behavior, risk perception, moral obligation, and political views was conducted with 1196 respondents in Taipei, Tokyo, New York, and Brasilia. Firstly, the structural model explained 47% of behavior in Brasilia, 36% in Tokyo, 33% in New York, and 20% in Taipei. Secondly, there were significant differences in the means of each component across cities with great effect, especially in fear of contagion, moral obligation, behavior, and trust in authorities, which may be sensitive to local norms and the public health situation. Finally, political polarization in each country meant deviation from the core model, especially in Brasilia, Tokyo, and New York, where contrasts between political partisans leads to different perceptions on the determinants of the model, with the largest difference found in trust in authorities and fear of contagion. Thus, reducing political polarization, understanding target segments of society, managing risk perception, feelings of moral obligation, and the social cognitive determinants of avoiding crowded places can be a strategy for communications based on scientific evidence.

Published: Matsunaga, Lucas Heiki, Toshiaki Aoki, Cristiane Faiad, Daniel P. Aldrich, Po-Hsing Tseng, and Jun Aida, 2023. "Why people stayed home during the COVID-19 pandemic: Implications for health communication across four countries," Journal of Health Communication, Volume 28, Issue 4 (2023), 218-230.
https://doi.org/10.1080/10810730.2023.2193149

Published: Matsunaga, Lucas Heiki, Daniel Aldrich, Cristiane Faiad, Toshiaki Aoki, Po-Hsing Tseng, and Jun Aida, 2023. "The psychological determinants of avoiding crowded areas: An international and political investigation," Journal of Social and Political Psychology, Volume 11, No. 2 (2023), 458-477.
https://jspp.psychopen.eu/index.php/jspp/article/view/9819