日本語タイトル:日本における株主エンゲージメント代行業者の実証分析

Outsourcing Active Ownership in Japan

執筆者 Marco BECHT (ブリュッセル自由大学)/Julian FRANKS (ロンドン・ビジネススクール)/宮島 英昭 (ファカルティフェロー)/鈴木 一功 (早稲田大学)
発行日/NO. 2021年7月  21-E-051
研究プロジェクト 企業統治分析のフロンティア
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概要

この論文は、企業との対話(エンゲージメント)の代行サービスを提供する、ガバナンス・フォー・オーナーズ・ジャパン(GOJ)による日本における対話記録を検証するものである。GOJは、国内外の機関投資家に代わって、彼らの投資先である企業と対話する。対話は完全に非公開であるが、筆者等はそのGOJの詳細な対話記録にアクセスし、分析を行なった。GOJの提案した内容に、企業が応じてアクションを取る比率は8割と高く、また、何らかのアクションを起こした場合、アクションの公表日の前後11営業日において、平均累積超過収益率 (CAR) が約 2.6% であることが判明した。また、複数のアクションを起こした企業について、CARを合算した数値は、6.5%となった。GOJの提案に企業が応じる比率(82%)は、同期間において公開の場でアクティビスト(物言う株主)が、企業に経営改善を要求したケースの33%に比べて高く、非公開の場における対話の有効性が確認された。

概要(英語)

This paper examines active ownership in Japan by an equity ownership service, Governance for Owners Japan (GOJ). GOJ engages with portfolio companies on behalf of Japanese and international institutional investors. The engagements are exclusively private and are not observable to the public. We use the stated objectives of the interventions to measure the incidence of success, and the stock market response to the public announcement of engagement outcomes. We find a high rate of success and average cumulative abnormal returns (CARs) of about 2.6 percent between -5 and +5 trading days of an event date in response to outcome announcements. Since there is more than one outcome per engagement, the average CARs per engagement is 6.5 percent. Target companies were more likely to adopt recommendations proposed in GOJ's private engagements than in a sample of public activist engagements over a similar period.