日本語タイトル:ドル、円、それとも人民元? 日本企業の海外現地法人の貿易建値通貨選択に関する調査結果に基づいた分析

The Dollar, the Yen, or the RMB? A Survey Data Analysis of Invoicing Currencies among Japanese Overseas Subsidiaries

執筆者 伊藤 隆敏 (コロンビア大学・公共政策大学院大学)/鯉渕 賢 (中央大学)/佐藤 清隆 (横浜国立大学)/清水 順子 (学習院大学)/吉見 太洋 (中央大学)
発行日/NO. 2021年3月  21-E-016
研究プロジェクト 為替レートと国際通貨
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概要

本稿の目的は、2018年度に実施した日本の海外現地法人を対象とした大規模なアンケート調査を利用して、アジアとの貿易取引における現地通貨使用を促進する要因を分析し、近年のアジア通貨利用の拡大の背景を明らかにすることである。主な結果は以下の通りである。第一に、海外現地法人は売上高が大きいほど米ドルを選択し、小さいほど円または現地通貨を選択する傾向がある。第二に、販売目的の現地法人は、現地通貨を選択する傾向がある。第三に、海外現地法人は、輸出と輸入の両サイドでの取引通貨を統一する傾向がある。第四に、現地通貨建てを利用する海外現地法人は、現地通貨の借入が多い、現地調達のシェアが高い、現地通貨建てで利益を最大化する、現地企業との合弁事業会社である、という特徴がある。以上の結果は、近年日本の海外現地法人のアジア貿易でアジア現地通貨の取り扱いが増え、米ドルの役割が低下してきているという事実に示唆を与えるものである。

概要(英語)

The purpose of this study is to analyze the factors that promote the usage of local currencies in Japanese trade in Asia by utilizing a large-scale firm-level questionnaire survey in 2018 on Japanese overseas subsidiaries in Asia and to discover why the usage of Asian currencies has increased recently.

The major findings are as follows: first, with respect to the choice of invoicing currency, subsidiaries with large sales tended to choose the U.S. dollar while those with small sales tended to choose the yen or local currency; second, subsidiaries established for sales to the local market tended to choose the local currency; third, overseas subsidiaries tended to unify the transaction currency on both the import and export sides, a practice called the natural hedge; fourth, subsidiaries with large local currency borrowing, a high share of local procurement, and a joint venture with local firms who try to maximize their profits measured using local currency, tend to adopt local currency invoicing. These results suggest that the role of the U.S. dollar as the main invoice currency is in decline, as Japanese exporting firms move away from using Asian subsidiaries as a platform to export to the United States and increasingly use Asian subsidiaries as a local sales base in Asian countries and an export platform to China and back to Japan.