日本語タイトル:中小製造メーカーのデジタル化と新商品開発に関する日独比較調査

Digitalization and New Product Development in Manufacturing SMEs: A Comparative Study of Germany and Japan

執筆者 元橋 一之 (ファカルティフェロー)/Christian RAMMER (ZEW研究所)
発行日/NO. 2020年3月  20-P-007
研究プロジェクト デジタル化とイノベーションエコシステムに関する実証研究
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概要

デジタル化は企業のイノベーションや業界構造に変革をもたらしている。本論文では、RIETI調査のデジタル化と新商品開発に関するアンケート調査とZEWがドイツで行った調査のデータを用いてデジタルトランスフォーメーションに対するモノづくり中小企業の対応に関する比較分析を行った。その結果、ドイツの中小企業は、日本の企業と比較して、デジタル化に対する取り組みが進んでいるが、製品開発に関するオープンイノベーションについては日本企業の方が進んでいることが分かった。しかしながら、この結果は両国の企業が直面するビジネス環境の違いによってもたらされたものである。また、ビジネスパフォーマンスとの回帰分析結果によると日本企業は特定のビジネスパートナー(サプライヤーや顧客企業)とのデジタルデータ、新商品開発に関する協力の両面で成果を上げていることに対して、ドイツ企業はデジタルマーケットプレースといった複数企業との取引を念頭においたITの応用で成果を上げていることが分かった。

概要(英語)

This report presented descriptive results of a novel survey on IT practices in the context of new product development (NPD) in German and Japanese manufacturing SMEs. Based on dedicated questionnaire-based surveys in both countries, the report demonstrated that there are a number of commonalities between German and Japanese SMEs. It is found that German firms are more advanced in use of digital applications, while Japanese firms are more likely to be involved in collaboration for NPD. However, this difference disappears when the business environment faced by both samples is controlled. In terms of business performance impacts of digitalization and NPD process, a complementarity between them regarding specific business partners (supplier or customer firms) is found in Japan, while digital applications with multiple users is positively correlated with business performance in Germany.