日本語タイトル:商品交代を伴う価格変動に対する研究開発のインパクト

Impact of R&D Activities on Pricing Behaviors with Product Turnover

執筆者 原 泰史 (パリ社会科学高等研究院 / 一橋大学)/外木 暁幸 (東洋大学)/外木 好美 (立正大学)
発行日/NO. 2020年1月  20-E-006
研究プロジェクト 企業成長と産業成長に関するミクロ実証分析
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概要

この研究はポイント・オブ・セールス(POS)データにおいて観測される商品交代への研究開発(R&D)のインパクトを実証研究したものである。経済におけるインフレ率を計測する際、売上額の変化率から、数量の変化率、商品容量の変化率に加えて品質の変化率を取り除く必要がある。品質の変化の背景には企業のR&D活動があると考えられよう。販売データにおける価格変化へのR&D活動の影響を検証するために、3つのデータセット(パテントデータベース、企業の研究開発、POSデータより計算した企業別の価格変化率)を結合したデータを構築する。プーリング推計及びパネル推計による分析の結果、新製品の導入による価格上昇はR&D活動に相関する可能性があることが明らかとなったが、既存製品の価格へのマイナスの影響も観察された。さらに、新製品と既存製品の相対価格は、研究開発費が活発な企業ほど高くなる傾向がみられた。価格を押し上げる高価値製品の導入を継続するには、継続的な研究開発が必要であることが推察される。

概要(英語)

This study empirically investigates the impact of research and development (R&D) activity on product turnover based on Point-of-Sales (POS) data. When measuring the inflation rate in an economy, the effects of quantitative, qualitative and volume changes must be isolated from changes in nominal sales figures. Changes in quality can be attributed to corporate R&D activities. In order to examine the effect of R&D activities on price changes in sales data, we construct a unique dataset by combining three datasets: weekly POS data, patent database (IIP Patent DB) data, and the Survey of Research and Development data. We use regression analysis with pooling and panel regression. We observe that while R&D activity may have a causal effect on price increases, a negative effect on the price of incumbent products is also observed. In addition, the relative prices of new and incumbent products tended to be higher for companies with active R&D expenditures. We suggest that continuous R&D is necessary to keep introducing high value products that place upward pressure on prices.