日本語タイトル:企業年齢、生産性および無形資産

Firm Age, Productivity, and Intangible Capital

執筆者 細野 薫 (ファカルティフェロー)/滝澤 美帆 (学習院大学)/山ノ内 健太 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2020年1月  20-E-001
研究プロジェクト 企業成長と産業成長に関するミクロ実証分析
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概要

われわれは、設立後の経過年数(年齢)に伴う企業の売上と生産性の成長において、無形資産が果たす役割を検証する。このため、第一に、1991年および1994年から2015年の日本企業の大規模なパネルデータを用い、企業の売上が年齢とともにどう変化するかを示す。第二に、理論モデルを用いて、企業の売上と、物的生産性(TFPQ)、マークアップ、および投入価格に対する歪みの3要素との関係を明らかにする。その際、これらの3要素は、いずれも企業・時間を通じて可変的であるとみなす。さらに、上記パネルデータを用いて、企業・年レベルで売上の3要素を推計するとともに、各要素が売上成長に及ぼす定量的影響を、各要素が初期時点で固定された場合の仮想的な売上をシミュレーションすることにより明らかにする。第三に、企業レベルの無形資産データを構築することにより、無形資産が売上の3要素に及ぼす影響、およびそれらを通じて売上成長に及ぼす影響を推計する。本研究の主な結果は、以下のとおりである。第一に、企業の売上は、参入後およそ30年間は増加する。第二に、TFPQは企業年齢とともに増加する。また、TFPQの増加が売上成長に及ぼすインパクトは、マークアップや投入価格に対する歪みと比べて大きい。第三に、無形資産は企業年齢とともに増加し、主にTFPQの増加を通じて売上の増加に寄与する。無形資産を組織資本、ソフトウエア、R&Dストックに分類すると、特に組織資本が売上の成長に対して大きな役割を担っている。

概要(英語)

We examine the role of intangible capital investment in firm growth in sales and productivity over age. To this end, we first document how firm sales evolve with age using a large dataset from Japan covering the periods of 1991 and 1994-2015. Second, we construct a model to show the relationship between firm sales and the three parameters: markup, physical productivity (TFPQ), and factor price distortion, which vary across firms and over time. We estimate these parameters at the firm-year level using the dataset and quantify the impacts of each parameter on sales growth by simulating the hypothetical sales growth with each parameter fixed to the initial value for each firm. Third, we estimate the effects of intangible capital on sales through each parameter of sales. Our findings can be summarized as follows. First, firm sales grow with age up to about 30 years after entry. Second, TFPQ increases with firm age and has dominant effects on sales growth compared to markup and factor price distortion. Third, intangible capital has significant effects on sales growth through TFPQ. Among the three types of intangible capital, organizational capital accounts for a major portion of sales growth.