日本語タイトル:日本における土曜学校の再開と学習塾への通学:授業曜日の拡大が教育投資への不平等の縮小に貢献したか?

Days of Schooling and Educational Inequality: Evidence from schools with saturday class in Japan

執筆者 乾 友彦 (ファカルティフェロー)/児玉 直美 (リサーチアソシエイト)/永島 優 (政策研究大学院大学)
発行日/NO. 2018年11月  18-E-080
研究プロジェクト 医療・教育サービス産業の資源配分の改善と生産性向上に関する分析
ダウンロード/関連リンク

概要

公的な教育機関による授業日数の縮小は、裕福な家庭では子供を学校休日に学習塾等へ通学させることによって教育投資を増加させる一方で、貧しい家庭にとっては学習塾等への支出が難しく、所得の差異に起因する教育投資の格差を生じる可能性を指摘できる。本論文では、土曜授業の再開が家計の私的教育サービスへの支出に与える効果を、厚生労働省による「21世紀出生児縦断調査(平成13年出生児)」の子供レベルの個票データを使用して検証した。その結果、土曜授業において補修等の学習活動が実施された場合は、貧しい家庭における私的教育サービスへの支出を減少させる一方で、豊かな家庭の支出には影響を与えないことが判明した。このことは貧しい家庭において、公的教育と私的教育の間に代替の関係が強いことがわかる。公的教育が提供されることにより私的教育サービスを購入する必要が少なくなることから、土曜学校の実施が、所得格差による教育投資の不平等の一部を解消する可能性があることが類推される。

概要(英語)

Past literature suggests that fewer days of public schooling in a week may increase educational inequality based on household income, as richer households have the capacity to increase their private educational expenditures to take better advantage of increased leisure time, while poorer ones do not. Contrarily, does inequality decrease with additional public school days? We empirically assess this question by using the unique policy change in Japan that increased schools with class on Saturday in addition to the usual Monday-to-Friday class. Our estimation with child-level panel data reveals that when review sessions are offered for free by school teachers on Saturdays, households decrease educational expenditures, and this effect is significant for poorer households, while it is insignificant for richer ones. This suggests the possibility that increased school days may reduce educational inequality. We further report heterogeneous impacts of different types of Saturday classes, and discuss policy implications based on the results.