日本語タイトル:企業の内製生産のサプライヤーマネジメントにおける役割

Roles of In-house Production in Firms' Supplier Management

執筆者 大野 由香子 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2018年7月  18-E-047
研究プロジェクト 組織間ネットワークのダイナミクスと地理空間
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概要

企業における中間投入財の調達形態は、企業の生産効率などに影響する重要な要素である。本稿では、特に、企業の内製生産のサプライヤーマネジメントにおける役割に関して、どういったエビデンスが得られるか実証分析をもとにまとめる。サプライヤーへの外注は、内製する場合に比べ、生産規模増大による規模の経済メリットを上げうる一方、さまざまな取引コストを生じると考えられ、調達形態はそれらを考慮に入れ、外注と内製の二者択一と考えられる場合が多いが、内製生産を一部行うことで、外注することのメリットを企業がさらに高められるような場合もあり得るであろうか。中間財を一部内製生産することは、企業にとってその生産に関わる暗黙知を蓄える機会ともなりうるが、そうしたノウハウを企業内部に蓄積することは、サプライヤーの生産活動を把握し、サプライヤーとの生産協力関係を効率的に保つうえで、どのような役割を果たしうるのだろうか。

日本の自動車メーカーの自動車部品の調達形態のデータと東京商工リサーチの企業間取引のデータを用いながら、本稿では、自動車の機械部品の調達の内、自動車メーカーがサプライヤーに外注する場合、内製生産も行うか否かを、サプライヤーと企業の距離の効果や、各サプライヤーが企業のサプライヤネットワークにおいて他のサプライヤーを通じて企業に与えうる間接的な影響の効果に焦点を当てて分析を行う。

概要(英語)

Input procurement plays important roles in firms' production. In this paper, I shed light on the roles of firms' in-house production in managing relationships with their suppliers. In the existing literature on firms' procurement choices, in-house production is treated as an alternative to outsourcing from suppliers, as "outsource" versus "in-house" decisions are considered mutually exclusive. However, in reality, when firms outsource an input from suppliers, some firms also seem to produce the same/similar input in-house (IRC, 2016).

Keeping the production of an input in-house, firms would be able to accumulate know-how or soft information on the production, while outsourcing from suppliers would provide the benefit from scale economies at suppliers selling their products to multiple firms and from market competition among suppliers. In this paper, using the 2016 data book of automobile parts procurement published by the Industry Research Center Co., Ltd. (2016 IRC data book), I examine how auto parts supplier characteristics differ between the case in which Japanese carmakers partly produce the input themselves and the case in which they exclusively rely on suppliers. In particular, combining the IRC data with much broader data on buyer-supplier relationships compiled by Tokyo Shoko Research Ltd., I focus on the role of distance and incorporate supplier characteristics regarding firms' supplier networks.