日本語タイトル:銀行企業関係と中小企業イノベーション

Bank-Firm Relationship and Small Business Innovation

執筆者 胥 鵬 (法政大学)
発行日/NO. 2017年4月  17-E-062
研究プロジェクト 企業金融・企業行動ダイナミクス研究会
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概要

今まで、メインバンクだけが情報をもつ、すなわち、情報独占による収奪が企業のイノベーションを阻害する可能性が理論的に考えられてきた。本論文は、RIETIの企業・金融機関との取引実態調査を用いて、銀行情報と中小企業プロダクト・プロセス・イノベーションとの関連を解明する。アンケート調査結果から、多くの企業が複数銀行と取引関係を持つことがわかる。その上、メインバンク以外に融資残高第二位のサブバンクも貸出先企業に関して数字に表せないソフト情報を獲得することが相当みられる。分析結果から、メインバンクもサブバンクも企業のソフト情報を知る情報競争が中小企業プロダクト・プロセス・イノベーションを促進することが明らかにされた。メインバンクのみが情報を知る情報独占については、メインバンクもサブバンクもソフト情報を知らない場合と比べて有意な効果は観察されない。ただし、単独銀行としか取引関係を有しない企業について、情報独占のイノベーションに対する阻害効果が見られる。政策的含意として、中小企業のイノベーションを促進するために、銀行間の情報競争につながる政策や金融危機時に商品開発・工程革新・製法革新に積極的な若手中小企業向けの公的金融が重要だと思われる。

概要(英語)

This paper empirically investigates the effect of banks' soft information on small business innovations. Using data from a sample of Japanese small and medium enterprises (SMEs), we find that multiple banking prevails. Moreover, besides the main bank, the sub bank also acquires soft information for a number of multiple banking firms. Nonetheless, there coexists no bank information: the main bank's information monopoly and multiple bank information competition. Importantly, such information competition in multiple banking is positively related to both product and process innovation while the main bank's information monopoly has no significant effects on innovation. Also, we offer additional consistent evidence that information competition decreases the likelihood of worsening of the lending attitude of the main bank during the financial crisis. For single banking firms, bank information monopolies have a negative effect on product and process innovation.