日本語タイトル:経済の発展・成長段階における資本移動と都市・地域の生産性 ―異なる2つの空間ソーティング

Early Agglomeration or Late Agglomeration? Two phases of development with spatial sorting

執筆者 Rikard FORSLID (ストックホルム大学)/大久保 敏弘 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2017年1月  17-E-001
研究プロジェクト 貿易費用の分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本論文は人的資本と企業の移動の視点から異なる2つの成長経路、主に都市や地域の生産性と産業集積の形成の経路、を空間経済学的に分析した。人的資本あるいは企業の移動を制限している(移動コストが高い)途上国あるいは先進国の発展段階の初期では、移動を制限しない(移動コストが低い)場合と比べて、その後の発展経路が異なることが分かった。我々の理論分析によれば初期(輸送費が高い時)に、資本移動を制限しない(移動コストが低い)場合、都市部には生産性の低い企業が集積する一方で、生産性の高い企業が郊外に立地する傾向があることが分かった。この傾向は実際にもみられる。途上国あるいは先進国の初期の発展段階では、平均生産性が大都市部でそれほど高くなく、むしろ都市の周辺や地方の小さな都市で高いことが最近の実証分析で明らかになっている。さらに我々の分析によれば、経済が発展し、輸送費が低くなっていくと、大都市部の平均生産性が周辺に比べ高い通常の均衡にスイッチすることが分かった。

概要(英語)

This paper analyzes different development paths. Developing countries that limit the geographical movement of human capital (and firms) may end up on a different equilibrium path than countries that allow for geographical mobility. At the early stages of development (when transportation costs are high), the model has an equilibrium where low productive firms concentrate in the large market with abundant human capital, whereas the most productive firms agglomerate to the smaller region with a relatively high endowment of labor. We relate this type of equilibrium to countries in an early stage of development, where industrial productivity in periphery or small suburban cities is far higher than in capital mega-cities. As economies develop and transportation costs fall, the model switches to an equilibrium where productive firms concentrate in the larger and human capital-rich region. This corresponds to a modern equilibrium where highly productive firms concentrate in the largest and most human capital-rich regions as often seen in many developed countries.