日本語タイトル:本邦中小企業の輸出行動に関する実証分析:取引金融機関による海外市場関連情報提供の役割

Lender Banks' Provision of Overseas Market Information: Evidence from Japanese small and medium-sized enterprises' export dynamics

執筆者 乾 友彦  (ファカルティフェロー) /伊藤 恵子  (専修大学) /宮川 大介  (日本大学)
発行日/NO. 2014年10月  14-E-064
研究プロジェクト 企業金融・企業行動ダイナミクス研究会
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概要

本研究は、取引金融機関が保有する海外市場関連情報が、顧客である中小企業の輸出行動へ与える影響について実証的に分析したものである。その特徴は、中小企業の周辺に立地する輸出企業を経由した海外市場関連情報のスピルオーバーに加えて、取引銀行による情報提供が中小企業の輸出行動へ与える影響を分析している点にある。主たる発見は以下の通りである。第1に、取引銀行からの情報提供は、顧客中小企業の輸出開始や輸出地域の拡大に対して正の効果を有する。第2に、こうした情報提供は、顧客中小企業が輸出市場から退出する確率を引き下げる効果を有する。第3に、こうした効果は顧客中小企業の輸出対売上高比率には影響しない。また、こうした取引銀行からの情報提供の効果は、差別化された財を取り扱う企業においてより強く観察される。これらの結果は、取引行からの海外市場関連情報の提供が、中小企業の輸出市場への参入や輸出市場での事業継続に必要となる固定コストを軽減する役割を有しており、中小企業の国際展開について、取引銀行の果たす役割が無視できないことを示唆している。



概要(英語)

This paper examines how Japanese firms' export decision is affected by the availability of information on export markets, focusing on whether the availability of such information has a different impact on the export decision between large firms and small and medium-sized enterprises (SMEs). In contrast to existing studies which solely focus on information sharing among firms, we are interested in the role of firms' lender banks as an additional source of information. Specifically, using a unique dataset containing information not only on firms' export activities but also on their lender banks' exposure to other exporting firms as well as the lender banks' own overseas activities, we find that information provisions by lender banks positively affect SMEs' decision to start exporting and the range of destinations to which they export. Such information provisions from lender banks also reduce the likelihood that exporter firms exit from export markets. The export-to-sales ratio of exporter firms, however, is not affected by such information provisions. We also find that the importance of the information provisions by lender banks on SMEs' export decision crucially depends on the type of products (i.e., differentiated or homogeneous) produced in the industries to which the firms belong. These results imply that information on foreign markets provided by lender banks substantially reduces the fixed entry costs associated with starting exporting and entering new export markets as well as firms' costs associated with continuing to export.