日本語タイトル:Attribute(製品の属性)を基準とした規制の経済学:自動車燃費規制の理論的・実証的分析から

The Economics of Attribute-Based Regulation: Theory and evidence from fuel-economy standards

執筆者 伊藤 公一朗 (研究員)/James M. SALLEE (University of Chicago)
発行日/NO. 2014年9月  14-E-057
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概要

日本をはじめ、多くの国において自動車燃費規制や省エネルギー規制は、製品のattribute(何らかの属性)に基づいて規制値が決められています。自動車の燃費規制値を例にとると、日本、中国、EUでは、自動車の重量が増えるほど緩くなり、韓国では排気量が増えるほど緩くなる規制が導入されています。アメリカでもオバマ政権が2008年にCAFE(アメリカの自動車燃費規制)の見直しを行い、自動車のfootprint(面積)が増えるほど規制が緩くなる、という方式が採用されました。本研究では、まずは理論的に、このような規制がどういった便益と費用を生み出すのかを示しました。次に、国土交通省が公表している、日本の自動車燃費規制の10年間のデータを使い、実証的にこの便益と費用を推定しました。分析の結果、Attribute(製品の属性)を基準とした燃費規制は、平均的な燃費の向上を後押しした一方で、 多くの自動車の重量増加を生み出したことがデータから実証されました。規制による重量増加は、市場で決まる適切な重量から実際の重量が乖離してしまうという理由と、事故時の安全性が損なわれてしまうという理由により社会厚生へ負の影響を及ぼします。では、こういった政策に利点はないのでしょうか。本論文では、このような政策が、どのような条件下で有効と成り得るのか、そして、どういった制度設計を行えば、上述の点を改善した政策を実施できるのかについても議論をしています。

概要(英語)

This paper analyzes "attribute-based regulations," in which regulatory compliance depends upon some secondary attribute that is not the intended target of the regulation. For example, in many countries, fuel-economy standards mandate that vehicles have a certain fuel economy, but heavier or larger vehicles are allowed to meet a lower standard. Such policies create perverse incentives to distort the attribute upon which compliance depends. We develop a theoretical framework to predict how actors will respond to attribute-based regulations and to characterize the welfare implications of these responses. To test our theoretical predictions, we exploit quasi-experimental variation in Japanese fuel economy regulations, under which fuel-economy targets are downward-sloping step functions of vehicle weight. Our bunching analysis reveals large distortions to vehicle weight induced by the policy. We then leverage panel data on vehicle redesigns to empirically investigate the welfare implications of attribute-basing, including both potential benefits and likely costs.

Published: Ito, Koichiro, and James M. Sallee, 2018. "The Economics of attribute-based regulation: Theory and evidence from fuel economy standards," The Review of Economics and Statistics, Vol. 100(2), pp. 319-336
https://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/REST_a_00704