日本語タイトル:輸出は生産性とマークアップのプレミアムを生み出すか?:日本の製造業からのエビデンス

Does Export Yield Productivity and Markup Premiums? Evidence from the Japanese manufacturing industry

執筆者 加藤 篤行 (リサーチアソシエイト)
発行日/NO. 2014年7月  14-E-037
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概要

本稿では、生産性、マークアップと海外市場展開の関係について、日本の製造業に関する企業レベルデータを用いて分析した。分析期間は2000-2010年である。推定の結果、輸出が生産性、マークアッププレミアムを持つことが確認された。また、輸出プレミアムについては輸出先市場ごとに差があることも明らかとなった。アジア地域への輸出は有意な生産性プレミアムを持つ一方で、他地域への輸出では生産性プレミアムが確認されなかった。マークアップに関しては、アジアだけでなく北米向け輸出においてもプレミアムが確認された。これらの結果は、企業の海外市場展開を議論する上で生産性とマークアップの両方から分析する必要があることを示唆している。

概要(英語)

This paper examines the relationship between productivity, markups, and development of foreign markets using a rich firm-level dataset of the Japanese manufacturing industry during the period 2000-2010. Using estimates of firm-specific productivity and markups, we investigate if the development of foreign markets through exports has a premium for their market performance. Our study confirmed that exports have significant productivity and markup premiums. In addition, export premiums vary across the destination markets. Exports to Asia show a significant productivity premium while other markets do not. For markups, exports to Asia and North America have a significant premium. These findings imply that both productivity and markups should be considered in assessing the development of foreign markets.

Published: Atsuyuki Kato, 2015. "Does Export Yield Productivity and Markup Premiums? Evidence from the Japanese manufacturing industry," International Review of Research in Emerging Markets and the Global Economy, Vol. 1(1), pp. 273-285.
http://globalbizresearch.org/files/s424_irrem_atsuyuki-kato-123845.pdf