日本語タイトル:非認知能力と行動特徴が学歴、所得、および昇進に与える影響の分析

The Effects of Personality Traits and Behavioral Characteristics on Schooling, Earnings, and Career Promotion

執筆者 李 嬋娟  (明治学院大学) /大竹 文雄  (大阪大学)
発行日/NO. 2014年5月  14-E-023
研究プロジェクト 労働市場制度改革
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究は、大阪大学GCOEプログラム「人間行動と社会経済のダイナミクス」が実施した『くらしの好みと満足度についてのアンケート』の日本調査とアメリカ調査の2012年データを使用し、非認知能力と行動特徴が学歴、所得、および昇進に与える影響を男女あるいは日米で検証した。非認知能力はBig5という性格5因子モデル(外向性、協調性、勤勉性、情緒不安定性、経験の開放性)で測定し、行動特性の代理変数としては、平等主義、自信、自信過剰、リスク回避度や時間割引率(せっかちさ)を用いた。主な結果は以下の通りである。まず、非認知能力に関して(1)学歴への影響は日本とアメリカで異なり、日本では教育年数と協調性に正の相関関係が観察されるのに対し、アメリカでは協調性とは負、勤勉性とは正の相関関係が観察される。また、(2)所得や昇進への影響は男女で異なり、所得については、男性は勤勉性と、女性は外向性や情緒安定性と正の相関関係にあり、昇進については男性のみで外向性と正の相関関係が観察される。行動特性に関しては(3)学歴への影響は日本でもアメリカでも、平等主義、リスク回避度、およびせっかちさ と負の相関関係にあり、自信と正の相関関係にある。性格特性が教育成果や職業上の成功に与える影響が日米および男女で異なるという分析結果は、学校や労働市場で重視する非認知能力が日米間もしくは男女間で異なる可能性を示唆している。



概要(英語)

By analyzing the Japanese and U.S. survey data, this study investigates whether non-cognitive skills, as measured by Big 5 personality traits and behavioral characteristics indicated by risk aversion rate, time discount rate, and (over) confidence, explain the variation in educational and labor market outcomes. The obtained results indicate that non-cognitive skills, as well as behavioral characteristics, account for a significant portion in explaining the variation in schooling, wages, and career promotion. Some interesting country differences, particularly in educational attainment, are found in agreeableness and consciousness, which may suggest the existence of country-specific, non-cognitive determinants of educational success. With respect to labor market outcomes, in both Japan and the United States, conscientiousness seems to contribute to male earnings, whereas extraversion and emotional stability are more important predictors of female earnings. For career promotion, extraversion is an important determinant for the probability of being promoted to a management position among males in both countries. The overall findings suggest that personality traits are associated with educational and career success to different degrees between countries and genders.