日本語タイトル:企業異質性と流通サービスの海外直接投資

Firm Heterogeneity and FDI in Distribution Services

執筆者 田中 清泰  (アジア経済研究所)
発行日/NO. 2013年4月  13-E-027
研究プロジェクト 東アジア企業生産性
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概要

流通サービスは国境を越えて生産と消費を仲介する重要な役割を果たしている。本稿は卸小売業における日系多国籍企業の企業レベルデータを用いて、流通企業による現地流通サービスを目的とした海外直接投資において、その投資の決定および投資後の売上を分析した。生産性の高い多国籍企業は生産性の低い多国籍企業に比べて、数多くの市場に進出し、魅力の低い市場にも進出し、さらに各市場でより高い売上を得ることが分かった。これらの結果は多国籍企業の生産に関する企業異質性のモデルと整合的であり、また製造業の多国籍企業に関する既存の実証結果と整合的である。一方、流通サービスにおける海外直接投資に特有の決定要因がいくつか分かった。



概要(英語)

Distribution services play a large role in intermediating production and consumption across borders. Using firm-level data on Japanese multinationals in the wholesale and retail sectors, this paper examines foreign direct investment (FDI) decisions of distribution firms for local distribution services at the extensive and intensive margin. Consistent with the model of heterogeneous firms on multinational production, productive multinationals are more likely than less productive ones to enter a larger number of markets, penetrate less attractive markets, and generate larger sales per market. While these findings are consistent with previous evidence on manufacturing multinationals, there are some distinctive determinants of FDI in distribution services.