日本語タイトル:取引銀行の効率性が顧客企業の輸出行動へ与える影響について:企業-銀行マッチレベルのパネルデータを用いた実証分析

Bank Efficiency and Client Firms' Export Behavior: Evidence from firm-bank match-level data

執筆者 乾 友彦  (日本大学) /宮川 大介  (日本政策投資銀行) /庄司 啓史  (衆議院)
発行日/NO. 2012年4月  12-E-018
研究プロジェクト サービス産業生産性
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概要

本論文は、取引銀行の効率性が顧客企業の輸出行動へどの様な影響を与えるかについて、実証的に検討したものである。我々が銀行の効率性として用いた「営業費用一単位当たりのリスク調整後粗利」は、銀行の生産額計測で近年議論が進んでいるFISIM(間接的に計測される金融仲介サービス)概念に立脚しつつ、既存文献で指摘されている「計測された生産額がリスク量を勘案していない」との問題へ一定の修正を試みた上で、効率性を計測したものである。こうして計測された銀行の効率性パネルデータへ、企業および銀行の財務データと両者の取引データを組み合わせる事で、我々は、相対的に高いキャッシュフロー制約に直面している企業の「生産性(Total Factor Productivity: TFP)に対する輸出確率の感応度」(Extensive Margin)が、主要取引銀行の効率性上昇に伴って、統計的および経済的に意味のある水準で上昇する事を実証的に確認した。一方で、こうしたメカニズムは、輸出額の決定(Intensive margin)および輸出ステータスの継続には影響を及ぼさない事も確認された。これらの結果は、顧客企業の輸出開始時点におけるサポートに、主要取引銀行の主たる役割が認められることを示唆している。



概要(英語)

This paper empirically studies the impact of banks' efficiency on their client firms' export behavior. Our empirical analysis shows that the marginal impact of the total factor productivity (TFP) of cash-flow constrained firms to the extensive margin of exports increases as the efficiency of top lender banks improves. This channel is important for initiating exports but is neither for sustaining the export status nor the intensive margin. It implies that the main role of banks is to help prominent firms cover the fixed cost associated with the start-up of exports. These results also imply that it is necessary to relate various firm dynamics to the detailed characteristics of the banks having relationships with the firms.