日本語タイトル:技術と資本の調整費用:自動車の電子制御化が自動車部品事業所に与えた影響に関する実証分析

Technology and Capital Adjustment Costs: Micro evidence of automobile electronics in the auto-parts suppliers

執筆者 打田 委千弘  (愛知大学) /竹田 陽介  (上智大学) /白井 大地  (キヤノングローバル戦略研究所)
発行日/NO. 2012年1月  12-E-001
研究プロジェクト 産業・企業の生産性と日本の経済成長
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概要

本稿は、Cooper and Haltiwanger (2006) にしたがい、凸性のみならず、非凸性あるいは非可逆性をもつ資本の調整費用関数を想定し、理論的な含意が対応する調整費用関数の形状について推定する。日本の自動車部品産業の事業所レベルのデータ(『工業統計表』)を用いて、最適化の条件であるBellman方程式につき、Simulated Method of Momentsの手法を適用する。とりわけ、General Purpose Technology (GPT; David,1990; Jovanovic and Rousseau, 2005) である自動車の電子制御化が、資本の調整費用に及ぼした影響について計測する。具体的には、特許の取得データと事業所の製品項目のデータを用いながら、電子制御燃料噴射装置 (PET) ・電動パワーステアリング (EPS) ・ABS・エアバッグ・ナビゲーション・ワイヤーハーネス・リチウムイオン電池の7つの技術を取り上げる。推定の結果、自動車の電子制御化の導入は、日本の自動車部品事業所の設備投資を可逆的にすると同時に、事業所のリストラ・労働者の再訓練・組織改編などによって起こる事業所の規模に比例する固定費用が顕著になったことがわかる。



概要(英語)

In order to make quantitative evaluations on the nature of capital adjustment costs, in the face of technological changes, we estimate capital adjustment cost functions, either convex, non-convex, or irreversible (Cooper and Haltiwanger, 2006). A simulated method of moments is applied to the Bellman equations at an establishment level of the Japanese auto parts suppliers (Census of Manufactures), where experiencing a technological change of automobile electronics, an application of general purpose technology (David, 1990; Jovanovic and Rousseau, 2005). Identifying when and where auto-electronics technologies have been embodied in the auto parts suppliers, we use patent acquisition data and plants' products items: electronically-controlled fuel injection; electric power steering; anti-lock brakes; airbags; navigation; wire harnesses; and lithium-ion batteries. For the overall auto parts suppliers, there are no adjustment costs in any form, neither convex, non-convex, nor irreversible. As for the sectoral plants with the automobile electronics embodied in the tangible capitals, we clearly detect a significant existence of the convex adjustment costs. Anomalously, auto-electronics also makes investment decisions reversible. Moreover, the fixed costs of plant restructuring, worker retraining, or organizational restructuring emerge, especially in a form of costs proportional to plant size rather than the opportunity cost of investment. The nature of adjustment costs implies economic policy measures to compensate for the output losses from the capital adjustment costs in the face of general purpose technologies.