日本語タイトル:生産性、マークアップと市場の広さ:サービス業中小企業による実証分析

Markups, Productivity, and External Market Development: An empirical analysis using SME data in the service industry

執筆者 加藤 篤行  (リサーチアソシエイト) /児玉 直美  (コンサルティングフェロー)
発行日/NO. 2011年7月  11-E-057
研究プロジェクト サービス産業生産性
ダウンロード/関連リンク

概要

経済のグローバル化の進展に伴い、どのような企業がより広い市場に進出し、外国企業のローカル市場への参入が地元企業にどのような影響を与えるのかという問題は、注目を集めてきている。しかし、この分野の理論研究、実証研究の多くは製造業を対象にしたものであり、GDPの70%に上るサービスセクターについての実態は必ずしも明らかにされてこなかった。また、全企業数の99%超を占める中小企業に焦点を当てた研究もほとんどない。こうしたギャップを埋め、経済のグローバル化に対応した産業政策・成長戦略へのインプリケーションを得ることが本稿の目的である。本稿は、Martin (2010)の手法、中小サービス事業者のデータを用いて、それを検証した。その結果、市場が狭い企業の生産性は相対的に低く、マークアップは相対的に高いことが明らかになった。サービス業の特徴の一つとして、時間的、空間的に生産と消費が一致していることが挙げられる。今回、空間的に生産と消費が一致している企業のデータに限定して分析した場合にも、この結果は適合し、より相関は強くなることが示された。この結果は、「より広く、より統合された市場において生産性は高くなり、一方でマークアップは低くなる」というMelitz & Ottaviano (2008) モデルの予測がサービスセクターの中小企業にも当てはまることを示している。



概要(英語)

During the last decade, economists and policy makers have extensively discussed what types of firms can exploit external markets by exporting and what happens to domestic firms if external competitors penetrate into the home market. Although both theoretical and empirical studies have been dedicated to these issues, few have been carried out for the service sector. Since the service sector accounts for the lion's share of GDP, the lack of those studies indicates that a large part of the actual economy still remains veiled. Our study fills this gap. We examine whether or not the Melitz and Ottaviano (2008) model remains satisfied in the service sector, using data from Japanese SMEs. From our analysis, we confirm that larger market sizes are associated with higher productivity levels and lower markups. This finding also holds true for samples including firms that see simultaneity between production and consumption. These results reveal that further productivity growth in the service sector also requires markets to be larger and more integrated, and that the markup levels become lower in those markets.

Published: Atsuyuki Kato, Naomi Kodama, 2014. "Markups, productivity and external market development of the service SMEs," Applied Economics, Vol. 49(29), pp. 3601-3608.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00036846.2014.937033