日本語タイトル:社会的相互作用が輸出に対して及ぼす影響-ベトナム農村地帯における中小零細企業の事例-

The Effect of Social Interactions on Exporting Activities: Evidence from Micro, Small, and Medium-Sized Enterprises in rural Vietnam

執筆者 嶋本 大地 (近畿大学)/Yu Ri KIM (上智大学)/戸堂 康之 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2019年3月  19-E-020
研究プロジェクト グローバルな企業間ネットワークと関連政策に関する研究
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概要

本研究は、ベトナムの伝統的な衣料・繊維産業クラスターにおける中小零細企業を例に、仲間(ピア)うちの社会的相互作用が輸出行動に及ぼす影響を分析した。Manskiのリフレクション問題や内生性による計量経済学的課題に対処するため、ピアの輸出行動に対してピアのピアの属性を操作変数として利用したBramoullé et al. (2009)の推計手法を応用する。この手法によって、ある企業のピアの輸出が自身の輸出に及ぼす影響(Manskiの言う内生効果)、ピアの属性が自身の輸出に及ぼす影響(外生効果)、ピアと自身の観察できない属性の相関(相関効果)を識別することができる。われわれは、ピアの輸出は自信の輸出に対して負の効果があることを見出した。これは、ある企業の輸出行動は市場の競争を激化させるために、そのピア企業は輸出を思いとどまる傾向があると解釈できる。また、ピアの規模が大きいほど自身が輸出する可能性が高まることも見出されたが、これは規模が大きい企業から生産性のスピルオーバーを受けることで輸出が促進されることを示唆している。

概要(英語)

This study examines the effect of social interactions on exporting activities of micro, small, and medium-sized enterprises (MSMEs) in traditional apparel and textile clusters in Vietnam. To deal with econometric issues due to the reflection problem of Manski and endogeneity of network formation, we apply the estimation method developed by Bramoullé et al. (2009). Specifically, we eliminate the sub-network fixed effects using within transformation and instrument the average share of exports among peers of the focal firm by attributes of its peers' peers. This method enables us to identify the effects of exporting activities of the focal firm's peers on its own exporting activities (the endogenous effect according to Manski) and the effect of its peers' attributes (the exogenous effect). We find that peers' export share has a negative and significant effect on own export share, suggesting that the negative competition effect surpasses the positive learning effect. We also find that firms are encouraged to export by their large peers, possibly because firms can obtain technology spillovers from large peers and thus can be productive enough to start exporting.