執筆者 | Ivan DESEATNICOV (筑波大学)/Konstantin KUCHERYAVYY (東京大学) |
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発行日/NO. | 2018年8月 18-E-051 |
研究プロジェクト | 東アジア産業生産性 |
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概要
多国籍企業は、対外直接投資活動に従事している時に、輸出の過去の経験と、企業内貿易の将来の期待をどの程度考慮しているのだろうか?貿易コストは、それらの決定にどのように影響するのか?最近の文献は、FDIエントリーの決定が、潜在的な目的地での過去の輸出経験に依存すると示している。さらに、グローバルバリューチェーンの成長により、(親会社から関係会社へ、及び関連会社から親会社への)双方向の企業内貿易がアフィリエイト販売のパターンに重要な影響を与えることが証明されている。本稿では、両方のメカニズムが日本の多国籍企業(MNEs)の対外FDI活動をどのように形成するのか検証する。1995-2015年の日本の企業構造と活動の基本調査と海外事業活動の基本調査という日本の2つの企業基本調査の企業レベルのデータを用いて、ある国へのFDIエントリーの決定が、過去の輸出経験と将来の企業内貿易の期待の関数であるという証拠を探している。我々は、企業の属性、市場の魅力、参入障壁などFDIエントリーの決定に影響を与えるその他の要因も考慮する。我々の分析の結果は、日本の企業の内外FDI活動を促進するための代替的な方法を明らかにすることが出来るため、政策的視点においても重要である。
概要(英語)
To what extent do multinational firms consider past experience of exporting and future expectations of intra-firm trade when they engage in outward foreign direct investment (FDI) activities? How do trade costs affect these decisions? Recent literature has shown that FDI entry decisions depend on past export experience in a potential destination. In addition, due to the growth of global value chains, intra-firm trade in both directions (from parent company to affiliate, and from affiliate to parent company) has been shown to have an important effect on affiliate sales' patterns. In this paper, we examine how both mechanisms shape Japanese multinational enterprises' (MNEs) outward FDI activity. We use firm-level data from two basic surveys of Japanese companies: the Basic Survey of Japanese Business Structure and Activities and the Basic Survey on Overseas Business Activities for the period 1995-2015, and we look for evidence that FDI entry decision into a country is a function of past export experience and future expectations of intra-firm trade. We also consider firms' attributes, market attractiveness, barriers to entry, and other factors that can impact FDI entry decision. The results of our analysis have important implications for economic policy since they can shed light on alternative ways to promote inward and outward FDI activity by Japanese firms.