日本語タイトル:企業集積と企業間取引:Thick-Market Externalityの実証分析

Market Thickness, Input-Output Linkages, and Agglomeration

執筆者 宮内 悠平 (マサチューセッツ工科大学)/宮川 大介 (一橋大学)
発行日/NO. 2017年5月  17-E-072
研究プロジェクト 企業金融・企業行動ダイナミクス研究会
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概要

産業集積を牽引する1つの要因として産業間の投入産出関係が指摘されてきた。本研究では、こうした現象の背後にあるメカニズムとして、企業集積によって企業間取引のマッチングが円滑化される効果(thick-market externality)を検証する。本研究では、動態的なサプライチェーンネットワーク情報を含む100万社を超える日本企業のパネルデータを用いて、(1)企業密度が高い地域において、企業がより多くの仕入先および販売先を有する傾向にあること、(2)仕入先の予期しない退出に際して、仕入先の企業密度が高い地域に所在する企業ほど新しい仕入先との取引関係をより高い確率で構築すること、の2点を確認した。これらの結果は、企業間取引におけるマッチングの円滑化が集積をもたらす重要な牽引要因の1つであることを示唆している。

概要(英語)

Existing literature documents strong empirical relationships between input-output linkages and geographic concentration of industries. This paper empirically assesses one micro-foundation of this phenomenon: geographic concentration of firms reduces the matching friction of firm-to-firm trade (i.e., thick-market externality). Using a panel of over one million firms in Japan with dynamic supply-chain linkage information, we find that (1) firms have more suppliers and customers in denser areas on average, and (2) when a supplier exits the market for unexpected reasons (identified by the reported reasons of bankruptcy), firms recover alternative suppliers more in thicker supplier markets. These two pieces of evidence suggest the importance of thick-market externality of firm-to-firm trade as a mechanism of agglomeration.