日本語タイトル:スカイプ英会話学習が高校生の意識と英語コミュニケーション力にあたえる影響についてのフィールド実験を用いた分析

Impacts of an ICT-assisted Program on Attitudes and English Communicative Abilities: An experiment in a Japanese high school

執筆者 樋口 裕城 (名古屋市立大学)/佐々木 みゆき (名古屋市立大学)/中室 牧子 (慶應大学)
発行日/NO. 2017年3月  17-E-030
研究プロジェクト 医療・教育の質の計測とその決定要因に関する分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本稿は、高校1年生322 名を対象として実施した、スカイプ英会話学習プログラムの導入にかかるランダム化比較対照実験の結果を報告するものである。プログラム導入により、国際的な職業への興味や国際情勢への関心といった生徒の国際指向性のスコアが有意に向上した。しかしながら、プログラムの導入によって、英語コミュニケーションテストの点数が向上したという結果は得られなかった。後者の結果は、5カ月間のプログラム導入期間の間に、英会話プログラム受講の対象となった160名の生徒のうちのわずか10名(6%)のみが既定の回数以上のレッスンを受けたことを反映していると考えられる。レッスン受講率は、とりわけ先送り傾向を持つ生徒の間で低かった。一連の結果により、英語学習におけるICTの利活用の有効性が示唆される一方で、どのように受益者のICT利活用を促すかが大きな課題となることが明らかとなった。

概要(英語)

We conducted a randomized experiment targeting 322 Japanese high school students to examine the impacts of a newly developed English learning program. The treated students were offered an opportunity to communicate for 25 minutes with English-speaking Filipino teachers via Skype several times a week over five months. The opportunities were offered as extracurricular activities and were not included in their grades. Results show that only 6% of the treated students completed the recommended number of lessons over the observation period. In addition, the Skype program made the treated students more interested in an international vocation and foreign affairs. However, probably due to the low completion rate, the students did not improve their English speaking and listening abilities as measured by a standardized test. Further investigation shows that the take-up rate was particularly low among students showing a tendency to procrastinate. These results suggest the importance of maintaining students' motivation to keep using such information and communications technology (ICT)-assisted learning programs if they are not already incorporated into the existing curriculum. Having procrastinators self-regulate may be especially crucial. However, significant positive changes in the students' attitude support the use of such programs even as extracurricular activities.

Published: Higuchi, Yuki, Miyuki Sasaki, and Makiko Nakamuro, 2020. "Impacts of an ICT-Assisted Program on Attitudes and English Communication Abilities: An Experiment in a Japanese High School," Asian Development Review, Vol. 37(2), pp. 100-133.
https://www.mitpressjournals.org/doi/full/10.1162/adev_a_00151