日本語タイトル:顧客企業のアウトソーシングが調達元企業のパフォーマンスに与える影響

The Effects of Japanese Customer Firms' Overseas Outsourcing on Supplier Firms' Performance

執筆者 乾 友彦 (ファカルティフェロー)/児玉 直美 (コンサルティングフェロー)
発行日/NO. 2016年12月  16-E-106
研究プロジェクト 企業成長のエンジンに関するミクロ実証分析
ダウンロード/関連リンク

概要

この論文では、グローバル化の影響が、調達元企業・顧客企業のネットワークを通じて企業パフォーマンスにどのような影響を与えるかを検討した。具体的には、顧客企業が海外からの調達を開始した時に、供給企業の生産性、マークアップ率、雇用、平均賃金、売上高に与えた影響を検証した。グローバル化の直接的効果、つまり、企業がグローバル化した時に自らの企業パフォーマンスに与えた影響については多くの研究があるが、間接的効果、つまり、企業がグローバル化した時に取引先企業のパフォーマンスに与えた影響を検証した論文は多くない。この論文では、傾向スコア差の差分析という手法を使って、主要な顧客企業が輸入を開始した時に、日本の製造業企業のパフォーマンスがどのように変化したかを検討した。顧客企業が輸入を開始すると、調達元企業のマークアップ率、生産性、売上高は下がり、賃金や雇用には有意な影響を与えない。この結果は、顧客企業が輸入を開始すると、調達元企業に競争促進的な効果をもたらし、マークアップ率や生産性を下げることを示唆する。

概要(英語)

We examine the effects of globalization on firm performance through buyer-seller networks. In particular, we focus on the impact of the start of customer firms' overseas outsourcing on supplier firms' productivity, markups, employment, average wage, and sales. Previous literature examines the direct effect of import activities on firm productivity, but there has been only limited research looking at the effect of import activities through buyer-seller networks. This paper analyzes the effects of changes in customers' import status on supplier firms' performance. We combine propensity score matching with difference-in-differences (DID) estimation, comparing the performance of manufacturing firms whose major customers begin importing with those whose customers continue to procure intermediate inputs within Japan. Our results indicate that the impact of a customer's commencement of importing on suppliers' markups, productivity, and sales is negative but with no significant effects on wage and employment. These results imply that an increase in import activities of customer firms has procompetitive effects on domestic suppliers and leads to a decrease in their markups and productivity.