日本語タイトル:輸出経験と製品差別化が輸出市場における生存確率に与える影響

Export Experience, Product Differentiation, and Firm Survival in Export Markets

執筆者 乾 友彦 (ファカルティフェロー)/伊藤 恵子 (専修大学)/宮川 大介 (一橋大学)
発行日/NO. 2015年7月  15-E-086
研究プロジェクト 日本企業の競争力:生産性変動の原因と影響
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究では、経済産業省『企業活動基本調査』の約16年間におよぶ製造業企業のパネルデータを用いて、輸出市場における企業の生存確率を決定する要因を分析した。特に、過去の輸出経験と製品差別化の度合いが輸出市場での生存に与える影響に焦点を当て、ハザード分析とパネルプロビット分析の2つの手法を用いて、輸出市場からの退出要因を分析した。得られた推計結果から、第1に、輸出期間が長くなるほど、輸出市場からの退出確率が低下することが示された。第2に、輸出開始前後の時点において研究開発へ積極的に取り組んでいる企業ほど、輸出市場からの退出確率が低いことが示された。第3に、製品の差別化が進んでいる産業(機械産業など)に属する企業の方が、そうでない産業に属する企業よりも輸出市場からの退出確率賀低い傾向が見られた。これらの結果は、海外市場での経験を通じて輸出市場について「学習」することが、輸出市場での生存確率を高める重要な要因であることを示唆している、また、研究開発を通じてより差別化した製品を供給している企業ほど、輸出開始に必要となる投資をより大きな規模で行う誘因が大きく、結果として、より長期間にわたって輸出を継続することが可能になることが推測される。

概要(英語)

This paper examines the determinants of firm survival in export markets by explicitly taking into account the impact of firms' previous export market experience and their product differentiation. Utilizing a 16-year panel data set for Japanese manufacturing firms obtained from the Basic Survey of Japanese Business Structure and Activities compiled by the Ministry of Economy, Trade and Industry, we employ both hazard and panel probit estimations to examine the likelihood of exit from export markets. The results of our estimations show, first, that the exit probability from export markets decreases over the export duration. Second, the probability of exiting from export markets tends to be lower when firms are more research and development (R&D) intensive both prior to and after starting exports. Third, firms in industries that manufacture differentiated products (e.g., machinery) also experience higher survivability in export markets. These results imply that learning from exporting plays an important role in firms' survival in export markets. In addition, our results imply that firms producing differentiated products likely have a greater incentive to make up-front investments to start exporting, and that these investments in turn enable such firms to survive in export markets for a longer period.

Published: Inui, Tomohiko, Keiko Ito, and Daisuke Miyakawa, 2017. "Export experience, product differentiation, and firm survival in export markets," Japanese Economic Review, Vol. 68(2), pp. 217-231
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jere.12083/full