日本語タイトル:貨物輸送業における時間価値の計測

Measuring the Value of Time in Freight Transportation

執筆者 小西 葉子  (研究員) /文 世一  (京都大学) /西山 慶彦  (京都大学経済研究所) /成 知恩  (リサーチアシスタント / 京都大学)
発行日/NO. 2014年1月  14-E-004
研究プロジェクト 経済変動の需要要因と供給要因への分解:理論と実証分析
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概要

輸送技術の進歩は、多くの場合輸送時間の短縮を意味する。輸送時間の短縮は、輸送業者の費用節約、運賃低下や生産物価値の上昇による荷主の便益の上昇、遠隔地への生鮮食料品の配送による消費可能性の拡大といった経済効果が期待される。本稿は、荷主の輸送に関する時間価値の計測のための新たな方法の提案を行う。貨物輸送市場において、輸送業者は利潤最大化、荷主は金銭的費用に加え時間費用の最小化を実現することで均衡において運賃が決定するというモデルを作成した。その際、高速道路利用や荷物の積み下ろし時間の短縮などの輸送時間を決定する要因を明示的にモデルに考慮している。実証研究では、全国貨物純流動調査(物流センサス)の個々の輸送データと総合交通分析システム(NITAS)の経路最短距離、最短時間などを利用し、運賃関数、高速道路選択関数、輸送時間関数の推定を行った。この方法で計測された荷主の時間価値は、従来の費用関数における時間の限界効果と高速道路利用の意思決定から得られる時間価値よりも平均的に高かった。また、距離と貨物の重量のさまざまな組み合わせに対して時間価値を計測することができるという利点がある。



概要(英語)

This paper presents an alternative approach to measuring the values of transport time for freight transportation, and examines its applicability through empirical analysis. We develop a model of the freight transportation market, in which carriers incur the cost associated with the effort to reduce transport time, and transport time is endogenously determined in the market. We estimate the freight charge function, expressway choice model, and transport time function, using microdata of freight flow in Japan collected by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism. Based on the estimated freight charge function, we obtain the values of transport time for shippers as an implicit price in the hedonic theory. The estimated values of transport time for shippers are larger than those obtained by the widely adopted method based on the discrete choice model. We also develop a method to evaluate the benefit of time-saving technological change (including infrastructure improvement) based on the hedonic approach. Application to the evaluation of expressway construction suggests that the benefits calculated by our method tend to be larger than those based on the other methods.