日本語タイトル:人的資本投資の決定へのピア効果とそのジェンダー異質性

Peer Effects in Human Capital Investment Decisions and Gender Differences

執筆者 WANG Liya(早稲田大学)/川太 悠史(早稲田大学)/高橋 孝平(早稲田大学)
発行日/NO. 2024年4月  24-E-055
研究プロジェクト 人事施策の生産性効果と経営の質
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概要

近年、従業員のキャリア志向は多様化しており、従業員に自発的な人的資本の蓄積を促すことは企業にとって必然的な課題である。労働者の意識に影響を与える上では、同僚(ピア)が社会的相互作用を伴う職場において重要な役割を果たすと考えられる。そこで本研究では、自律的な人的資本投資の意思決定の指標として、ジョブ・アサインメントの一環である海外勤務に注目し、同僚の人的資本蓄積が社員の投資意欲に与える影響(ピア効果)を検討する。総合商社の豊富な人事データを用いて、ピアが経験した海外勤務が、当該従業員の海外勤務意欲に及ぼす影響を評価する。ピアの定義は、同じ年に入社した従業員コホート(同期)であり、同期は強いメンバーシップ(仲間)意識をもつと同時に、競争的関係にもある。潜在的な内生性の問題を緩和するために、「職場が異なる同期の上司の海外勤務経験」を操作変数としたモデルを採用する。その結果、男性同期の海外経験が男性従業員の人的資本投資に有意に正の効果があることが示された。一方、女性従業員へのピア効果は確認できなかった。この結果は、ピア効果の背後にあるメカニズムが競争的ライバル関係である可能性を示唆している。本研究の知見は、企業における競争設計に経営上の示唆を与えるものである。

概要(英語)

In recent years, as workers' career aspirations have become increasingly diverse, it is essential to encourage them to invest autonomously in their human capital. Coworkers (peers) play important roles in affecting attitudes in a real workplace with social interactions. This study examines the influence of coworkers' human capital accumulation on employees' willingness to invest (as a peer effect). We focus on overseas assignment, which is one aspect of job assignments, as an indicator of autonomous human capital investment decision-making. Specifically, utilizing unique personnel data from a large trading firm, we investigate the effect of peers’ overseas experiences on focal workers’ willingness to work overseas and whether the effect differs by gender. A peer group is defined as the cohort of workers who enter the firm in the same year and which feel a strong sense of membership and a have competitive relationship with other members. In order to mitigate potential endogeneity problems, we employ a model in which the overseas work experience of bosses of peers at different workplaces from focal workers is an instrument variable . Our results show that overseas experience of male peers has significantly positive effects on human capital investment decisions of male employees: the more male peers experienced working overseas, the more willing male workers became to undertake similar assignments. On the other hand, we do not detect the peer effects on female workers. This implies that the underlying mechanism of peer effects may be competitive rivalry. The findings of this study have managerial implications for designing competition in firms.