日本語タイトル:Web情報を用いたAIスタートアップの資金調達に関する実証研究

The Fundraising of AI Startups: Evidence from web data

執筆者 朱 晨(東京大学)/元橋 一之(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2024年2月  24-E-021
研究プロジェクト デジタルイノベーションモデルに関する研究
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概要

スタートアップ企業は、AI技術の商業化において重要なイノベーターである。しかしながら、新興企業として、イノベーションから経済的リターンを得るためには、多額の資本注入が必要となる。本研究ではプロトタイプが資金調達プロセスを促進する効果を検証した。過去のウェブコンテンツを活用してプロトタイプの存在を特定し、ウェブトラフィックデータを利用して顧客の成長をモニタリングした。その結果、プロトタイプは潜在的な顧客の獲得プロセスに正の影響を与え、それによって投資家に対して事業仮説の実現可能性と収益性を示すことが分かった。さらに、技術集約型の産業として、ほとんどのAIスタートアップは技術中心のアプローチから始めている。技術主導の出発点は競争力を強調する一方で、不確実性をもたらす。プロトタイピングの採用によって、その不確実性の影響を軽減させ、投資家の意思決定プロセスを短縮させることを明らかにした。

概要(英語)

Startups have emerged as pivotal innovators in the commercialization of AI technology. Nonetheless, these nascent enterprises often require substantial capital infusion to realize the economic returns from their innovations. This study examines the role of prototypes in facilitating their fundraising process. We utilized historical web content to identify the presence of prototypes and employed web traffic data to monitor their customer growth. Our findings indicate that prototyping positively affects the potential customer attraction process, signaling the feasibility and profitability of their business hypotheses to potential investors. In addition, as a technologically intensive industry, most AI startups begin with a technology-centric approach. While a technology-led starting point underscores competitiveness, it also inherently introduces uncertainty. We offer quantitative evidence demonstrating how prototyping acts as a moderating factor, reducing the impact of such uncertainty by expediting investor decision-making.