日本語タイトル:海外派遣は教員の資質・能力を高めるか?

Does Sending Teachers Abroad Enhance Their Quality and Ability?

執筆者 西畑 壮哉(三菱UFJリサーチ&コンサルティング株式会社)/田原 英典(三菱UFJリサーチ&コンサルティング株式会社)/小林 庸平(コンサルティングフェロー)
発行日/NO. 2023年7月  23-E-055
研究プロジェクト 日本におけるエビデンスに基づく政策形成の実装
ダウンロード/関連リンク

概要

教員の質が児童・生徒の学力向上の重要な要因の1つであることは広く認識されている。しかし、既存の教員の質を高める方法については、必ずしも明らかではない。本研究では、日本の教育政策の1つである在外教育施設への教員派遣が、教員の資質・能力に与える影響を検証した。その結果、派遣された教員は、派遣されていない教員と比較して、10年間で平均してカリキュラム・マネジメント能力の自己評価が約0.2標準偏差、多文化・異文化理解能力の自己評価が0.4~0.6標準偏差向上することが明らかになった。異質性という点では、経験の浅い教員はカリキュラム・マネジメント能力を高め、経験の豊富な教員は学校の管理・運営能力を高める傾向にある。一方、経験年数に関係なく、派遣教員は多文化・異文化理解について自信を深めていた。これらの結果は、教員の海外派遣が、教員の資質・能力を高める手段として有効であることを示唆している。

概要(英語)

It is widely acknowledged that teacher quality is one of the crucial factors in improving student achievement. However, empirically validated strategies for improving the quality of existing teachers are not necessarily apparent. We investigate the effect of the Japanese education policy which sends teachers abroad to overseas educational institutions on teacher quality and ability. We find that, on average, dispatched teachers report 0.2 and 0.4–0.6 standard deviation improvements in their self-assessed curriculum management skills and cross-cultural understanding, respectively, over a decade, compared to their non-dispatched counterparts. Notably, less experienced teachers are more likely to improve self-assessed curriculum management skills, whereas more experienced teachers tend to become confident in their school administration skills. Interestingly, dispatched teachers feel more confident about their cross-cultural understanding regardless of their years of experience. Overall, sending teachers abroad is an effective strategy to develop their skills, which are increasingly important as globalization progresses.