日本語タイトル:複数製品企業の特性:輸送費と立地

Trade, Location and Multiproduct Firms

執筆者 リカード=フォースリッド (ストックホルム大学)/大久保 敏弘 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2018年10月  18-E-075
研究プロジェクト 東アジア産業生産性
ダウンロード/関連リンク

概要

本論文は企業の異質性のもとでの国際貿易・空間経済学理論(Baldwin and Okubo, 2006)を複数製品モデルに拡張した。生産する製品の範囲が内生的に決まるような理論モデルでは、企業が複数製品を生産することにより地理的な集積力が弱まる。つまり大きな市場への集積が弱まることが分かった。これは大きな市場で企業が生産する製品範囲を広げるため競争が激しくなり、一方で小さな市場では生産する製品の範囲を縮小するため競争が緩くなる。このため、大きな市場へ企業が移転しにくくなり、集積は形成されづらくなる。このような理論結果に基づき、日本の企業データにより検証した。

概要(英語)

In this paper we study how trade liberalization affects the location and the product scope of firms. We find that the largest and most productive multiproduct firms concentrate to the larger market as a result of trade liberalization. Given some relocation costs, we also find that these firms will expand their product range in the larger market while firms in the smaller market will contract their product scope. These effects are magnified with firm-level productivity. The findings are consistent with Japanese manufacturing firm data.

Published: Forslid, Rikard, and Toshihiro Okubo, 2023. "Trade, location, and multi-product firms," Regional Science and Urban Economics, Volume 100 (2023), 103891.
https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2023.103891