日本語タイトル:公的研究機関の先進国のイノベーション・システムにおける役割;フラウンホファー、NIST, CSIRO, AIST, およびITRIのケース

Role of Public Research Institutes in National Innovation Systems in Industrialized Countries: The cases of Fraunhofer, NIST, CSIRO, AIST, and ITRI

執筆者 Patarapong INTARAKUMNERD (政策研究大学院大学)/後藤 晃 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2016年3月  16-E-041
研究プロジェクト 公的研究機関のナショナル・イノベーションシステムにおける役割
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概要

大学がイノベーションに果たす役割については多くの研究が行われているが、これに比べ公的研究機関は比較的忘れられたプレーヤーである。しかし、ドイツのフラウンホファー機構や台湾のITRIといった公的な研究機関はそれぞれの国のイノベーション・システムのなかで大きな役割を果たしている。また、米国ではバイ・ドール法に先行して公的研究機関から民間への技術移転を義務づけるスティーブンソン・ワイドラー法が成立し、国防省やエネルギー省傘下の国研が産業技術に貢献するようになっている。本論文では、ドイツ、米国、オーストラリア、日本、台湾に存在する代表的な公的研究機関の活動について調査し、その成功のための要因を検討した。それぞれの国のイノベーション・システムはさまざまな点で異なっており、公的研究機関はそれが埋め込まれている国のイノベーション・システム全体の特色を反映しているので、安易に一般化したり教訓を引き出すことには慎重であるべきであるが、それでも、公的研究機関が考慮するべきポイントは明らかにすることができる。たとえば、受託研究と自主的な長期的研究のバランスをどうするか、研究者の流動性と核となる研究者の確保とのバランスをどうとるか、外部資金と政府からの機関補助とのバランスをどうとるか、などの点である。それぞれの国のイノベーション・システムの特徴に応じてこれらの点で適切な選択をすることが重要である。また、研究機関のガバナンスもきわめて重要である。

概要(英語)

Public research institutes (PRIs) were established for many reasons including promoting defense related research and health related research. Helping domestic industries remain as one of the important missions for PRIs even when the countries have become industrialized and firms' technological capabilities are high. PRIs aim to upgrade existing industries, especially small and medium-sized enterprises (SMEs), as well as spearheading new ones. They can conduct research to solve today's problems in the existing industries and those of next-generation technologies which may lead to the creation of new industries. Moreover, the relationship between PRIs and firms and non-firm actors such as universities became more intense, open, horizontal, international, and long term. To reduce risk and uncertainty inherent in the research mentioned above, the intermediary roles of PRIs are becoming increasingly important. The emphasis and the ways that PRIs help industry change over time and vary across countries as they are an integral part of national innovation systems. This makes generalization difficult, but the experiences of five leading PRIs in Germany, Taiwan, Japan, Australia, and the United States shows that the balances between contract research vs. longer term research with its own initiative, mobility of researchers vs. retaining core researchers, and competitive grants and funds from industry vs. block grants from governments are important in keeping PRIs relevant to industry needs and maintaining research standards. These balances depend on the nature of the national innovation system in which they are embedded. The governance of PRIs is of particular importance to maintain proper balances.